2008-02-04

Vem var Leonardo Henricksen?

I kväll när jag jobbade hördes fin musik utanför fönstret. En liten grupp demonstrerade för fångutväxling i Colombia och en sångerska sjöng sånger av den chilenska sångerskan och kompositören Violeta Parra (1917-67 ). Det är klart att det berör när man hör "Gracias a la vida" ("Jag vill tacka livet") som ju är en text vars svenska översättning sitter i minnet efter Arja Saijonmaa tolkning.

Jag vill tacka livet som gett mig så mycket,
det har gett mig skrattet, det har gett mig smärtan
så att jag kan urskilja lyckan ifrån sorgen,
de två ting som skapar alla mina sånger,
och era sånger som är mina sånger,
och allas sånger som är mina sånger.

Jag minns att jag första gången hörde Violeta Parras sånger genom proggsångaren Janne Hammarlund och att han sjöng dem kort efter militärkuppen i Chile den 11 september 1973. Som ett exempel på militärens övergrepp minns jag också hur en svensk-argentisk filmfotograf sköts ihjäl i samband med kuppen. Hans namn var Leonardo Henricksen och han var anställd av svensk tv då han under militärkuppen sköts ihjäl av en soldat i huvudstaden Santiago som uppenbarligen irriterades över att en kamera var vänd mot honom. Henricksen filmade alltså mordet på sig själv.

Inga kommentarer: