2008-02-15

Klart att Stockholm ska bli större

Bilden visar Kurt Tucholskys (1890-1935) grav på Mariefreds kyrkogård.
Det är svårt att förstå att moderaterna har så jobbigt när det gäller frågan om nya regioner. Nu senast skriver SvD att stockholmsmoderaterna till skillnad från bröder och systrar i Sörmland är skeptiska till att stockholmsregionen bör omfatta hela Mälardalen.

Personligen tycker jag det är naturligt med en större region för att kunna uppfattas som en riktig region i den europeiska kontexten. Men Stockholms läns landstings nya finanslandstingsråd Catharina Elmsäter-Svärd (m) gör tummen ner:

- Ska detta diskuteras måste väljarna få ta ställning till det i ett val. Om det då blir ett ja kan en ny region skapas 2014 om man nu verkligen vill vara med runt Mälaren och betala i framtiden för Stockholms tunnelbana. Men varför lägga energi på att bygga politiska luftslott när det räcker med att samarbeta över de nuvarande länsgränserna, säger hon.
Att Elmsäter-Svärd kallats från riksdagen till landstinget kan man gratulera moderaterna. Hon är en realpolitiker med förankring i verkligheten. Men hennes skepsis till Sörmland är svår att förstå. Om jag inte missminner mig är hon bördig från Enhörna. En ort som är känd för sin fantastiska orienteringsklubb. Men få vet var Enhörna ligger och än färre har varit där. I verkligheten ligger det i Södertälje kommun i Stockholms län men många skulle säkert gissa på Sörmland med residensstad i Nyköping.

Elmsäter-Svärd talar om "luftslottt". Men vet hon att en av tysk litteraturs mest berömda verk, med återkommande nyeditioner i upplagor, hämtat sitt namn från ett slott som ligger ganska nära Elmsäters-Svärds Enhörna. Romanen Schloss Gripsholm av Kurt Tucholsky har sitt namn från det stolta Vasaslottet Gripsholm i Sörmländska Mariefred.
Varför inte surfa på den klasssiska Scloss Gripsholmvågen. Bilda en Mälardalsregion. Lite Mälarpirater skadar inte. I morgon åker jag till Västerås.

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte låta bli att påpeka att du inte är först med att visa en bild av Tucholskys gravsten i bloggosfären. I augusti förra året skrev jag en lång text om T. efter att bl.a. ha gått igenom hans papper på KB. Ett tragiskt öde. Och vilken skuld hade svenska myndigheter till hans självmord?

Allt det förgängliga - liknelse, spegling.

Ja, ursäkta det har ju inte så mycket med regionindelningen att göra. Men jag vill gärna puffa litet för Tucholsky och hoppas att vi inte ställer till något liknande igen.

Per Westberg sa...

Hej Bengt
Jo jag kommer ihåg att Du skrev om Tuchlsky. Jag var vid hans grav i maj 2006 och fick en liten föreläsning av en kollega.

Kanske borde jag mas mig till biblioteket och låna boken Shloss Gripsholm.