2008-02-09

Gammal viktig nyhet om flygtillbud


Bild: En vänlig och lugn medpassagerare fotograferar mig iförd syrgasmask i en SAS-kärra. Trots att jag hört hundratals säkerhetsinstruktioner hade jag missat att masken skulle fästas med resår över huvudet. Tryckfall i kabinen är olustigt men nästa gång kommer jag att vara lugnare. Flyg är säkert.

DN skriver om två tillbud i samband med en Malmö Aviation flight från Stockholm. Det är en lite skakande läsning och givetvis bra att DN rapporterar sakligt om händelsen. Men när DN säger att det är en ny rapport från Statens Haverikommission överdriver man. Rapporten publicerades redan den 9 januari 2008 och har tidigare rapporterats i media.

När jag läser Haverikommissionens rapport blir jag ännu tryggare i vissheten att flyg är en säker verksamhet. Säkerheten utvecklas kontinuerligt. Efter denna händelse föreslår Haverikommissionen att:

Luftfartsstyrelsen rekommenderas att:
• Verka för att, inom tillämpliga delar av den civila kommersiella luftfarten, kontroll av förarstatus samt upprättande av kommunikation kabin – cockpit, införs som obligatorisk punkt på kabinpersonalens nödchecklistor vid oannonserade tryckfall i
kabinen(RL 2008:01 R1).

EASA (Europeiska flygsäkerehetsorganisationen) rekommenderas att:
• Verka för att tillsynsintervallen för kabintryckssensorer i den aktuella flygplanstypen minskas (RL 2008:01 R2).
• Verka för att nödchecklistan i den aktuellaflygplanstypen kompletterasmed not avseende kontroll av kabintrycket när varningen”Avionics Fan Off” aktiveras i luften (RL 2008:01 R3)


Dagens Industri och Aftonbladet skrev den 4 februari att Malmö Aviation haft flest tillbud per flygtimme under 2007. Det är en mycket tvivelaktig uppgift och vi kan konsatera att två av de tre tillbuden orsakades av en tredje part.

Inga kommentarer: