2008-02-25

Mord över gränserna

Den flitiga läsaren av denna blogg känner säkert till min fascination för enklaver och exklaver. Nu läser jag att en kvinna hittats död i Baerle-Duc eller Baarle-Hertog som man säger på flamländska. Nu har belgisk och nederländsk polis problem med att avgöra i vilket land mordet begåtts. Den nederländska delen av orten heter Baarle-Nassau.

Länge leve Schengen.

Jag måste dessvärre petimäterrätta TT-AFP som skriver att Baerle-Duc är en belgisk enklav. I själva verket är det en belgisk exklav. Enklav är ett område som ligger innanför en stats gränser men hör till en annan stat. Sett från holländarnas sida är Baerle-Duc alltså en enklav men eftersom man använder det franska namnet måste man avse markområdena sedda från den belgiska sidan. Då är det exklaver. Sedd från den ägande statens sida är det en exklav.

Enkelt eller?

Om jag inte missminner mig finns i Baarle-Hertog ett biljardbord som har hörn i både Nederländerna och Belgien.

Förutvarande kollegan och gränsövervakararen i Schweiz tillägnas detta blogginlägg.

Från den kyrkliga världen kan jag berätta att Lersjöns kapell i Västra Värmland (Eda församling) ligger i Sverige men har sin klockstapel i Norge. Det är alltså i Norge man ringer in en gudstjänst i Sverige.

En intressant webbsida om enklaven/exklaven
SvD, Likfynd med komplikationer , DN, Aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Av en ren slump träffade jag på nedanstående tidigare idag. Men kanske har du redan skrivit om detta:

http://www.buesingen.de/

Per Westberg sa...

Hej Bengt
Egendomligt sammanträffande. Büsingen tänkte jag besöka någon gång. I Schweiz finns ju också Campione som tillhör Italien. I Büsingen når man telefonabonnenter med båd +49 och +41.

Och visst kan de reda ut detta med exklav och enklav: Diese besondere Lage – von Deutschland aus gesehen Zollausschlussgebiet (Exklave), von der Schweiz aus gesehen Zolleinschlussgebiet (Enklave) – ist eine aussergewöhnliche, einmalige Situation.

Per Westberg sa...

En sak till Bengt.

Österikiska Jungholz är en så kallad funktionell exklav eftersom orten bara kan nås från Bayern.

http://de.wikipedia.org/wiki/Jungholz