2008-03-21

Halvvägs

Det händer ibland att man grundligt missar stavningen i ett ord. Vanliga exempel på detta är orden "öppenhjärtig" och "omständlig" som många har en felaktig uppfattning om hur de stavas och uttalas. Låt vara att Fredrik Lindström uttalat att man mycket väl kan säga "öppenhjärtlig". Själv är jag tveksam om detta är rätt. Däremot är det rätt att förstärka en hälsning genom att säga "hjärtliga hälsningar".

Nu i kväll ser jag att Helsingborgs Dagblad skriver att Johan Glans kommit "hallvägs" i sin turné. Tidningen skriver:
Turnén har kommit hallvägs och det har varit lapp på luckan överallt
Jag hajar till och tänker. Har jag missuppfattat även detta ord. En slagning på ordet "hallvägs" i Google ger mig taskiga vibbar - 173 träffar. Men jag tröstas snart. Ordet "halvvägs" ger 238 000 träffar och enligt Nationalencyklopediens ordbok finns inte ordet "hallvägs". Däremot finns orden hallvägg och halvvägg. Hallvägg är väggarna i hallen och halvvägg beskriver den främre formen på vittneskranken i forna tiders rättssalar.

Om jag nu ska vara petimäter noterar jag att Helsingborgs Dagblad även skriver:
Så även i Örkelljunga, där biljetterna till extraföreställningen också åt som smör i solen.
Jag skulle tro att det heter "som smör i solsken" Eller "wie warme Semmeln" som tyskarna säger.

Andra bloggare om

10 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Du har naturligtvis rätt på alla punkter. Och jag fattar inte varför man ska säga (eller skriva) öppenhjärtlig, eller till exempel hårddraget, när det faktiskt heter öppenhjärtig och hårdraget.
Någon djävla ordning får det väl vara. :-)

Pastor Astor sa...

väggarna i hallem? sen undrar ju jag VAD det var biljetterna åt i solen...

Karin sa...

"Går åt" måste det väl vara. Annars verkar det ju som om biljetterna är hungriga.

Anonym sa...

Angående Johan Glans och överreaktion

"En som däremot balanserar på linat genom att skoja om lokala företeelser är komikern Johan Glanssom enligt Helsingsborgs Dagblad varit i Örkelljunga. Om man som Johan Glans är från Eslv kan man sannolikt säga några roliga saker om Skånes Fagerhult utan att stöta sig med någon.

Själv har jag ett alldeles eget minne an Skånes Fagerhult. Här stannade jag en sen kväll och ringde familjen från en telefonkiosk. Det var sista gången jag använde en telfon kiosk innan jag fick mobiltelefon."

1. linat= linan
2. Johan Glanssom...
3. Minne an Skånes Fagerhult eller minne av Skånes Fagerhult
4. Johan är från Eslöv inte Eslv.
5. telfon kiosk=telefonkiosk

Vänliga kommentarer
Mattias

Per Westberg sa...

jah hollis
Jag undrar varför det heter öppenhjärtig. Hårdra heter det ju eftersom det ursprungligen handlade om att hårdra när man drar konsekvenser av ett resonemang.

Pastor Astor
Jag har aldrig varit någon fena på korrläsning. Väggarna i hallen ska det vara. Jag såg att jag skrev Helsingborgs Dagbad också.

Pastor Astor och Karin
Där såg ni ett fel i HD:S tet som inte jag såg.

Idag skiner solen.

Per Westberg sa...

Mattias
Relevanta och bra kommentarer

Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus är ibland ett relevant ordstäv.

Jag kanske borde byta färger på bloggen och ha mörk text mot ljus botten.

Anonym sa...

Alltid kul att få vara med och klaga på sådant här! Det skall vara ett stort S i "Semmeln". ;-)

Det där med "hårdra" (vilket är vad jag själv alltid skriver) är "so eine Sache" som tyskarna säger ;-) Den världsberömda Catharina Grünbaum i DN vill helst att det skall heta "hårddra". Se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=489943&viewAll=true

Har ni förresten märkt att det i Sverige numera alltid heter "minutrarna"? Och att en "målsägare" oftast blir en "målsäjare."? Tempora mutantur...

Per Westberg sa...

Versalt "s" ska det givetvis vara men "målsäjare" huääh hittar jag inte på någon googling.

Anonym sa...

Det där med "målsäjare" är något man hör. Skrivs gör det väl inte. Ännu. Peter Althin har t.ex. nyligen uppträtt som "målsäjarbiträde" i en uppmärksammad rättegång.

Om man nu får hårdra det hela ett par minutrar.

Per Westberg sa...

Ja nu hittar jag att Ekot haft en reporter ute och talat om målsäjarbiträde.

Det är ungefär som när man hör om polispikén. Förvisso finns det ett uniformsplagg för poliser som heter pikétröja m/92 men de särskilda utryckningsenheterna heter piket.