2008-03-09

Vad finns bakom siffrorna

Givetvis är det upprörande att det ser ut som att 75 personer dömda för sexualbrott vikarierat inom skolan sedan 2001 trots lagen om registerkontroll. Men det finns all anledning att ha is i magen och låta Brottsförebyggande rådet analysera materialet närmare. Det kan finnas fullt rimliga förklaringar som vi i förstone inte tänker på. Med tanke på att det rör sig om 75 individer borda man snart kunna bilda sig en uppfattning om det finns allvarliga brister i det system som byggts upp.

Dagens Nyheter passar på att ställa en läsarfråga.
Har du fått visa utdrag ur belastningsregistret för arbetsgivare?

Sådan undersökningar går inte att ta på allvar. I skrivande stund har 245 personer svarat. Av dessa svarar 45 procent att de fått vissa utdrag ur belastningsregistret.

Antingen skämtar folk som svarar eller så tror de att belastningsregsitret är samma sak som bilagor till CV:et. Om jag inte missminner mig är det bara inom barnomsorg/förskola/skola och försäkringsförmedling som det finns en särskild lagstiftning och rutin för utdrag ur belastningsregistret. 45 procent av läsarna lär väl knappast tillhöra den kategorin. I övrigt förekommer det att arbetsgivare begär utdrag ur belastningsregistet på annan grund men att så många drabbas av detta har jag svårt att tänka mig.

Om registerutdrag skrev jag i inlägget "Registerutdrag drabbar även den oskyldige" den 22 juli 2007.

SvD, DN

5 kommentarer:

Anonym sa...

När jag för ett par år sen jobbade på en polisstation som målare blev mitt straffregister uppkollat. Så på "skyddade områden" måste man nog med vissa sitt register.

Anonym sa...

Det är inget konstigt med siffran 45%. Såna där webundersökningar har inget som helst statistiskt värde, eftersom urvalet är okontrollerat. I det här fallet kan jag tänka mig att de som inte har fått visa utdrag struntar i att delta i undersökningen medan många av de som har fått visa utdrag är upprörda och vill visa sitt missnöja genom att delta.

Anonym sa...

Den illa dolda och icke-diskreta länken till Intressant är felaktig. Skriv ut länkens namn fullständigt istället för att gömma den, annars motverkar du syftet för Intressant.se och det är aningen respektlöst. :)

Per Westberg sa...

Varangian
I ditt fall har du inte visat ditt utdrag. Där är det myndigheten själ som med stöd i personkontrollen gör den egna slagningen.

Det är viss skillnad.

Anonym sa...

Det är inte statistiken som är själva kärnan här- det är barnens utsatthet för personer som begår sexuella övergrepp och utnyttjar dem för egna sexuella behov- utan någon som helst ansvarsskänsla för hur de skadar en människas hela liv. Det finns ingen garanti att barn ej utsätts-även när lagen följs om begäran ur brottsregistret- vilket är ett ansvar för den som anställer givetvis. De allra manipulativaste har inga straff..inte än.