2008-03-19

Kalsonger

Bild 1: Ett par fina klassiska kallingar i äkta lhamanstrikå från Resteröds Trikå i Ljungskile.
Läs Hallandsposten med bilder på byxhängspojken

Jag tillhör dem som inte bryr mig om det egendomliga modet med nedhasade byxor som blottar kalsongerna. I ett tidigare inlägg har jag uttryckt förvåning över skolledare som inte tillåter detta klädmode. (30 okt- Bryr mig inte)

Men när jag läser i DN att en gosse i Laholm fått äta hemma efter att han vägrat att dra upp byxorna i skolmatsalen tycker jag rektorn gör helt rätt. Göteborgsposten citerar Hallansposten där rektorn säger: - Man ska vara anständigt klädd i matsalen. Man ska inte sitta i underkläderna.

På den punkten tycker jag att rektorn är överkänslig men hon borde kunna anlägga hygieniska skäl. Det är välkänt att bakdelen på kroppen sprider smitta och om man läser artikeln i Hallandsposten är hygien bevekelsegrunden för beslutet.

Om man nu ska ha neddragna byxor tycker jag att det kan vara lämpligt med kalsonger från Resteröds trikå.

Lite Off topic kan jag nämna att detta hip-hopmode har sitt ursprung i USA fängelsevärld. I fängelserna får man på grund av suicidrisken inte ha svångrem i byxorna. Därför blev det vanligt att byxorna hängde ned. För att markera sin bakgrund som fängelsekund tog busarna med sig denna klädstil ut på gatorna. Ett nytt mode var fött.

Aftonbladet, SvD, Sydsvenskan

Bloggar om
Bild 2: Jompa i Södra Söderby

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kanonbra av rektorn – vem vill se äckliga kalsonger under måltiden? Förr fanns det utmärkta begreppet "respekt" som innebar att man försökte visa hänsyn till andra, försökte anpassa sig för att uppnå maximal smidighet och trevlighet, med mera. Respekt i den betydelsen borde den här ynglingen lära sig. Att respekt numera, på grund av språkets förändring och lite annat, numera betyder att man ska vara rädd för någon är en helt annan sak...

Anonym sa...

Du måste vara gammal, "visa hänsyn till andra", nu är det hävda sig själv som gäller.

/ i tiden

Anonym sa...

Men hade du läst alla artiklar i ämnet hade du läst att eleven FÅR äta i matsalen. Bara det att han får äta själv när alla andra har ätit. Därmed faller argumentet från skolans sida om hygien.

Ms Garbo sa...

Jag har funderat en del över det där modet jag med.

Dels ur mitt - kvinnliga - perspektiv. För det berövar mig en massa trevligheter. För visst är rumpan något en kvinna spanar in - men i ett gällivarehäng syns inte mycket av rumpans form.
Slöseri!
Och vill man inte framhäva sina positiva tillgångar?

...och hur får de byxorna att sitta kvar!?.
När linningen sitter nedanför stussens vidaste punkt, hur sjutton hänger de uppe då?? Dubbelhäftande tejp? Karlsons klister?

...och det är ju intressant att det är något man skryter över, en fängelsebakgrund...

Per Westberg sa...

Jo jag såg i Sydsvenskan att gossen fick äta i matsalen idag. Men vem vet. Kanske var anticimex på plats :).

Anonym sa...

Dom syr ihop kalsong och byxor och sedan har dom lärt sig ett sätt att gå som skulle göra John Cleese (kolla in silly walks) grön av avund

Anonym sa...

Dagens ungdomar är rent ut sagt rikitiga äcklepäcklar allihopaInte nog med att deras kalsonger sys ihop med byxorna, vem minns badhusskandalen i Husby 2007-09-08???
Länk till artikeln:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=690362

Per Westberg sa...

Äckelpäcklar har nog alltid funnits. Själv minns jag kommenterarna från skolan och lumpen: -Äh, jag duschar hemma.

Och det där att man syr ihop underkläder och byxor ska nog betraktas som ett skämt.

På det hela taget tror jag att vi nu har en av de mest hygieniska generationer vi haft.

Stefan Hallgren sa...

Hygienargumentet är rent befängt. På vilket sätt kan man mena att det skulle vara ohygieniskt och smittospridande att sätta sig på en stol med kalsongerna? Det finns inga smittor som sprider sig så!

Om det ska ses som ohygieniskt så måste man även kräva att barnen tvättar sina händer innan de går in i matsalen, vilket de iof gör på min sons skola. Det må se för j-t ut men hygienargumentet är trams.

Anonym sa...

att bakdelen sprider smittor etc är fel, bakdelen kan inte tävla med händer och ansikte, så den skola osm inte kräver att händer tvättas innan man går in i en matsal kan inte anlägga hygien som ett argument. Klädstil ska generellt heller inte läggas några värderingar på från skolor, det har med yttrandefriheten att göra. om jag vill ha en bild på rektorns huvud påklistrat på en naknbild på min t-shirt så ska jag få ha det som elev på den skolan.

Däremot de beslut som är okej att fatta vad gäller eleverna ska efterföljas, där kommer respekt in. Detta är dock bara trams.

Per Westberg sa...

Att smitta överförs när personer sitter på beredningsbord är inte helt okänt.

Jag tycker inte heller att man ska ha synpunkter på klädesdräkt. Men att påstå att yttrandefriheten skulle skydda om man på sin t-shirt har en nakenbild med påklistrad ansikte på rektorn är fel. Det är solklart förtal. Även yttrandefriheten har sin befogade gränser.

Anonym sa...

Ska lärarna få gå nakna? De har ju också yttrandefrihet.

Per Westberg sa...

Nakna lärare fryser och gör sig dessutom skylidga till förargelseväckande beteende.