2009-08-09

Tidningarna missar Facebook


I veckan satt jag i ett planeringssammanträde där vi på några punkter kom fram till att vi skulle behöva kontrollera uppgifter med ett antal enskilda personer. Jag erbjöd mig att kontakta några av personerna och jag kunde inte låta bli att säga att jag haft kontakt med dem under sommaren på Facebook. Suckarna hördes tydligt: -Facebook är en lekstuga. Säg inte att du twittrar också, uttalade en av kollegorna med nedböjt huvud vänligt tittande över glasögonen. Själv tänkte jag att vi nu satt fem personer och att några till av oss om några månader är på Facebook. På Facebook kombinerar vi nöje, gemenskap och arbete.

I morse läste jag i danska Politiken att Facebookinvitationer ritar om kartan över nattklubbslivet i Köpenhamn. De gamla klubbarna slås ut av att många enskilda tar initiativ till att hyra ett ställe och bjuda in folk via Facebook. Surt tycker vissa så kallade veteraner.

Politiken är en tidning som liksom Tidningen Dagen finns på Facebook och som arbetar med detta sociala nätverk. Självklart är jag fan av Politiken och vän till Dagen och konstaterar att jag nu läser dessa tidningar på ett helt annat sätt. I stället för att aktivt själv gå in på webbplatsen lockas jag in genom puffarna i Facebook. Min relation till tidningen blir helt klart fördjupad.

Det är lite förvånande att de svenska tidningarna ännu inte verkar ha någon strategi för Facebook. Dagens Nyheter finns där men man undrar om det verkligen är tidningen som står bakom platsen. Svenska Dagbladet finns med och har en handfull vänner men sidan är i träda. Med tanke på att några av redaktionens medarbetare är vänner får man anta att platsen på Facebook är officiell.

En tidning som verkligen förstått styrkan i Facebook är Dagen. För någon vecka sedan skrev redaktören Emanuel Karlsten att Facebook redan inom en vecka var tidningen tredje största trafikkälla (länk). Karlsten sammanfattar sitt historieberättande med orden: href="http://www.dagen.se/blogg/emanuel/2009/07/sa-blev-facebook-en-av-de-viktigaste-medarbetarna">Så blev Facebook en av de viktigaste medarbetarna.

Betydligt mer tveksam blir man till Sydsvenskans nästan tre måndare gamla budskap på Facebook:

Sydsvenskan Snällposten är redan igång på Facebook. Där snackar vi med nyheter som utgångspunkt. Detta ska bli en plats i huvudsak för företaget bakom. Snart hoppas vi att någon får tid att börja bygga upp detta.
"Under construction" eller vad det heter.


Bloggar om:

3 kommentarer:

Bengt O. sa...

Sa han verkligen: "href="http://www.dagen.se/blogg/emanuel/2009/07/sa-blev-facebook-en-av-de-viktigaste-medarbetarna">" ? ;-)

Richard Rönnklint sa...

"någon får tid att börja bygga upp detta."

Snarare kommer det vara så i framtiden att en sitter nästan heltid endast för att uppdatera sådana sidor.

Per Westberg sa...

Bengt O
Precis så sa han med metataggar och allt :)

Vi har börjat tala så här hemma nu. Österrike förljer efter om ett par år.