Nog har jag gnuggat mig i ögonen varje gång jag läst om det löjliga politiska jippot att bygga ut museispårvägen från Norrmalmstorg. Förvåningen är stor när man kan konstatera att majoriteten i landstinget inte förmår ta tag i angelägna tunnelbaneprojekt men kan kasta bort 228 miljoner på 250 meter spårväg till en så ointressant plats som Gallerian på Hamngatan. Något intressantare blir det väl när man når Sergels torg men kostnaderna i förhållande till nyttan är inte försvarbara. Att bygga ut spårvägen i båda ändar till Kungsholmen och Värtan verkar bli orimligt dyrt. Att det är dumt är en annan sak. Det finns ju nämligen alldeles utmärkta T-banestationer som Ropsten, Gärdet, Kristineberg, Thorildsplan och Stadshagen.
Det känns därför bra att läsa hur en udda kvartett idag på DN Debatt reagerar på de egendomliga prioriteringarna. För nog är det lite speciellt att bryggerdirektören Jens Spendrup i egenskap av ordförande i Stockholms handelskammare, hans vd, den tidigare moderate statssekreteraren Peter Egard gör gemensam ska med socialdemokraterna Jan Dalberg och Lars Valeskog.
Men trafiklandstingsrådet Wennerholm surar och menar att utredningarna är felaktiga. Läs här.
Läs även Anna Wersäll på Handelskammaren, Gubbarna som inte kunde sluta leka
DN Debatt, Cityspårvägen är inte värd en miljon per meter, SvD
2009-10-17
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Författarna till debattartikeln glömmer att nämna att i kostnaden ingår förutom nya spår i hamngatan, renovering av befintliga spår på djurgården, en ny vagnhall och hyra av nya moderna spårvagnar. Det handlar inte om någon museispårväg.
Fast i den kostnaden (228 miljoner) igår vagnpark och vagnhall. Utslaget på hela sträckan blir det 2,5-3 miljarder. Detta innebär en kilometerkostnad som är endast en femtedel av förbifartens.
Om vi räknar med 1,25 personer per bil (vilket är normalfallet) och att man håller tresekundersregeln, kommer förbifarten i varje riktning kunna transportera 4500 personer per timme.
Maximalt får man in runt 400 personer i en innerstadsspårvagn (man kan förstås haka på ännu fler vagnar). Räknar man med en maximal turtäthet på en spårvagn var fjärde minut, kan spårvagnslinjen per timma transportera 6000 personer.
Så ska vi betala nästan 1,5 MILJARDER per kilometer för att kunna transportera 4500 personer, eller ska vi betala 300 miljoner per kilometer för att kunna transportera 6000 personer i timmen?
Jag ser ingen motsättning mellan Spårväg och t-bana, men t-banan finaniseras delvis från staten. Den blir inte av pga att man lägger minst 27 miljarder på förbifarten.
I Helsingfors bygger man nu en t-banelinje (västmetron), till en konstnad som är ungefär hälften av vad anläggningskostnaden skulle vara i Sverige (dvs 500-600 miljoner per kilometer). Hade man lagt 27 miljarder på utbyggnad av Stockholms t-banenät, hade man med deras teknik kunna utöka det med mer än 40 procent i spårlängd.
Ojdå.. man glömde/undanhöll visst en sak... Spårbyggnaden handlade tydligen om knappt 600m nybyggd spårväg, inte 250m, till en kostnad av 158 miljoner... vilket gav en fjärdedel så stor prislapp per kilometer. Att samma personer sedan i nästa inlägg i debatten erkänner att de med flit lagt fram felaktiga siffror för att få någon legitimitet för sina åsikter gör ju inte saken bättre, särskilt med tanke på att nästa argument handlade om att ledbussar tog si oh så mycket passagerare och att spårvägsplanerna till Karolinska var förfärliga, vad dessa nu har med saken att göra.
Sen är det korkat att tro att tunnelbanan skall försörja hela det upptagningsområde som spårvägen kommer att trafikera. Det är bara att kolla på en karta över Stockholm så kommer du genast att se att tunnelbanan går en helt annan sträckning än vad den nya spårvägen gör. Men med denna klipska slutsats skulle man kunna rättfärdiga nedläggning av all busstrafik i innerstaden då det ju finns tunnelbana i alla stadsdelar. Lägg ner biltrafiken samtidigt eftersom bilisterna ju kan åka tunnelbana.
Tunnelbanan har dessutom ett par andra negativa sidor. Luften därnere är skadlig för hälsan. Kostnaden för att bygga tunnel ligger idag på ca 1,8 miljarder kr / km tunnelrör (att jämföra med spårvägens 250 miljoner kr/km) och dagens säkerhetsstandarder kräver att man har dubbla rör, vilket ger en kostnad på 3,5 miljarder per kilometer tunnelbana. Är det rimliga siffror.. Vet ej, men fullt jämförbara om man räknar som spårvägsmotståndarna...
http://www.yimby.se/2009/10/oserios-sparvagsdebatt-fr_822.html
Ger en mer nyanserad bild av spårvagnsdiskussionen. Jag trodde Per W gillade spårbunden trafik
Kom precis hem från en semesterresa i Tirana där de hade underbart charmiga trådbussar. Det vore mycket bättre om politikerna satsade på det istället. Mycket billigare och mycket mysigare. Spår är så omodernt.
Skicka en kommentar