Folkpartiet har traditionellt haft fördelen att ha många lärare i sina led. Men när ideologin överges av längtan att bestämma blir det fel. När spin doctors bestämmer politiken är det omöjligt för Björklund att överhuvud ifrågasätta sina egna populistiska utspel. -Sverige måste lämna flumskolan genom mer fokus på kunskapsresultat, blir Björklunds kommentar.
Med sådana svepande kommentarer som bara syftar till enkla politiska poäng är Björklund fördomsfull. Jag har lärt mig att det är livsfarligt att använda ordet flum. Inte sällan omvärderar man med tiden det som uppfattas som flum. Inte minst inom management och ledarskap har nya teorier som senare bildat praxis givits epitet flum.
När det gäller pedagogernas kritik mot tidiga betyg vägrar Björklund lyssna. Han drömmer sig tillbaka till sin egen tid på lågstadiet i Skene och verkar ha svårt att inse att det även vid den tiden fanns inslag i skolan som inte var bra. Björklund verkar definiera "fokus på kunskapsresultat" på sitt eget sätt. Själv står han för en enorm flummighet när han inte tar till sig forskning på utbildningsvetenskapens område.
Att tala om för en sjuåring att de inte duger är vansinnigt. Så var det i skolan in på sjuttiotalet. De som inte fick det nedsättande omdömet kommer antagligen inte ihåg hur det faktiskt förhöll sig. Men vi borde vara tillräckligt många som kommer ihåg vilka stolligheter som faktiskt existerade.
Nej. Tacka vet jag utvecklingssamtalet. Det är minsanna inte flum även om många nog tyckte det när det fick ordentlig struktur och blev ett riktigt redskap i skolan. Lärarna på lågstadiet har de medel som krävs och behöver inte betyg.
Björklund måste lyssna på lärarna även om det rubbar hans egen självsäkra bild av verkligheten. Ett parti som inte lyssnar på pedagogerna är dömda att misslyckas på utbildningspolitikens område.
Folkpartiets partiledare 1969-75, Gunnar Helén, myntade uttrycket - Att vara liberal är att vara kluven. Han skrev mycket klokt:
Att vara liberal är att vara kluven. Att ständigt föra argument åt två håll, vare sig nu debatten utkämpas inom en själv eller på offentlig plats. Att vara liberal är att mot en sorts människor försvara det som man nästa dag måste angripa hos en annan. Det kan inte gärna vara lätt för någon att vara en ärlig liberal. Det kostar på att i snart sagt varje kulturell och social fråga bilda front åt två håll – och dessutom se till att de båda frontlinjerna sluter sig till en hållbar helhet.Är Björklund liberal? Eller är han bara envis med en förutbestämd bild av hur verkligheten ser ut. Kul förresten att Mona Sahlin dyker upp i debatten.
DN, Björklund kallsinnig till Sahlins krav, Sydsvenskan, TT, SvD, Aftonbladet, Dagen
21 kommentarer:
Vet att det är många lärare som genomskådat den nya regeringen och lovorden från valperioden. Det var mycket snack men lite verkstad visade det sig.
Lärarnas löner och status har inte höjts än och man ser inga tendenser till att de mot lärarna riktade och de förpliktande orden från alliansen före valet ska rendera i några större förändringar.
Nu kan Björklund ha sin kritik utan lärarnas stöd, den här gången får det blåsa kallt på honom med all rätt.
Blir det inget bra centralt avtal för lärarna i nuvarande avtalsförhandling tror jag det blir strejk. Isåfall den första på hur länge som helst i läraryrket.
Kan bara hålla med angående Björklunds drömmande blick. Liknar för mig tankarna hos en annan auktoritet inom betyg och bedömningsområdet: http://www.expressen.se/1.542563. Brukar läsa denna krönika när jag blir uppgiven och behöver lite gnista.
Hittade hit via en länk på dn.se
Det känns bra att läsa ditt inlägg i debatten. Det är balanserat och känns som en mycket sann beskrivning av hur verkligheten på skolorna ser ut. Om bara politikerna kunde ha din vilja att tillsammans hitta bra lösningar, oavsett vad de är...
Tack för en bra beskrivning av min arbetsplats.
//Jacob
Det verkar som att Björklund gått i baklås, eller hakat upp sig, i sina försök att vinna billiga poäng! Alla som är grundläggande insatta i frågan och tänker efter i 5 minuter genomskådar hur tomt hans prat är!
Martin
Oääk. Det var länge sedan jag läste Skugge. Jag ska spara den länken och kolla hur Skugge ser på saken om några år. När barnen växt upp och allt inte är så svart och vitt som man ibland kan förledas tro.
Jacob
Roligt att du uppskattar mitt inlägg. Keep up the good job.
Att höja läraryrkets status är det viktigaste och då handlar det inte om betyg i ettan.
Självklart ska ungarna ha betyg, och det så tidigt som möjligt! Är så innerligt trött på hela den här flumskoledebatten som härskar i det här landet. Ja, jag har själv barn i skolåldern och ja jag minns hur det var på min skoltid (1970 talet.
Nej inför tidiga betyg och låt lärararne jobba ordentligt och lära sig undervisa!!!
Per,
feedback och omdömen handlar inte om att tala om att en person (7-år eller mer) inte duger utan för att hjälpa personen att utveckla sina svaga sidor och stärka sina starka sidor. Inställningen att omdömen är till för att knäcka personer verkar väldigt konstig - är det så du ser på betyg och omdömen?. Jag kan bara inte förstå rädslan att ge feedback... varför har lärarna så svårt för detta?
sgd58. Skriver "Självklart ska ungarna ha betyg"
Jo nog är det viktigt med kunskap och beläsenhet då inser mannämligen språkets nyanser och vet att använda ordet "ungar" på ett nyanserat sätt. Visserligen kan man familjärt sägar "hämta ungarna på dagis men annars är nog nyansen i ordet en negativ bibetydelse.
Barn och ungdomar är annars bra neutrala ord.
Johan. Vad saknas i utvecklingssamtalet. Och vem tror på allvar att feedback för en sjuåring handlar om några bokstäver på ett papper.
Betyg behövs men antagligen främst för urval till högre utbildning. Annars hade vi ju infört obligatoriska betygssystem i arbetslivet men de finns bara i karriärer där man har befordran som beslutas centralt.
Som lärare tycker jag att det är bra att skolan äntligen har fått en skolminister som står upp för skolan som utbildningsplats. Björklunds företrädare var totalt ”vilse i pannkakan”. Ylva Johansson till och med värre än så. Hon försnillade statliga pengar som direktör för ett skolprogramsbolag, som var baserat på en bluff.
Den skolpolitik som sossarna drivit har varit flummig. Därför vill ingen normalt funtad läare längre bli skolledare eller rektor. Män flyr förskola och skola. Kvar blir lågavlönade kvinnor som inte vågar säga pip pga. individuella löner.
De båda lärarfacken är totalt värdelösa. Konservativa och förstockade gynnar de enbart en liten klick ryggborstande fackpampar. Det både lärarfacken har hittills inget gjort något för att förbättra skolan. Lärarförbundet har i mer än 20 åren spela med i socialdemokraternas apspel kring skolan. Ingen facklig påläggskalv har kritiserat Göran Perssons skolpolitik eller kommunaliseringen. Sahlins utspel med LF och LR:s båda högavlönade pampar är ett stort skämt. Alliansen skolpolitik har under Björklunds ledning genomfört det både lärare och allmänhet länge önskat. Skolan är inte längre en plats som där ligister kan härja fritt. Skolan är på väg att bli en trygg arbetsplats där man utbildar sig för framtiden.
Per skriver: "Nej. Tacka vet jag utvecklingssamtalet. Det är minsanna inte flum även om många nog tyckte det när det fick ordentlig struktur och blev ett riktigt redskap i skolan."
Vad menar du? Utvecklingssamtal har snart ersatts av samtal kring ind. utvecklingsplaner som pressats på elev, lärare och föräldrar från ovan. Pappersprodukter utan förankring i verkligheten är aldrig bra redskap.
Utvecklingssamtal kan vara hur flummiga som helst. Idag kommer många elever från hem där man inte talar svenska. Föräldrarna kommer till skolan 30 minuter varje termin och ska försöka förstå det lärare presenterar muntligt. Kan det bli annat än rappakalja?
Efter mer än 25 år som lärare vet jag att många av våra nya svenskar önskar skriftliga omdömen. Det borde vara rimligt att tillmötesgå många invandrares krav. Betygen kan ses som något ont, men det bör inte vara omöjligt att få betyg tidgit för den som vill. Politiker och skoltalibaner har allt för länge omyndyghetsförklarat väljarna.
"Varför inte lyssna på lärarna "
är rubriken. Varför lyssna på en yrkeskår som under så lång tid [till-] låtit sig bli så ini humhum indoktrinerad med konsekvensen att [bl.a.] minst en hel generation av befolkningen är urspårad?
Lärarkåren älskar ju studibesök i alla former; ergo åk över till vårt östra grannland Finland, som f.ö. har [i princip] identisk förordning o ligger 1-3 i alla mätningar [PISA]...
Kamma till Er för...
Mvh/TJ
Utvecklingsplaner är väl bra. Men det är klart tror man att betyg kan ersätta personliga möten och samtal förstår jag att man vill ha det. Men så ser inte verkligheten ut i några andra organisationer.
Det känns lite DDR över den inställningen.
Betyg är inte det enda sättet att vara tydlig, men det är ett enklare sätt att säga svåra saker. Risken finns att diskussionen om elevens bästa möjliga utveckling uteblir när fokus hamnar på att prestera för betyg. Det är ju redan så på många högstadier. Det är de nationella proven som styr undervisningen. Individuella utvecklingsplander för varje elev är rätt väg att gå (och inte något onödigt pappersarbete), men för att det ska fungera behöver lärarna tid för reflektion och utvärdering.
"Pehr said: Jo nog är det viktigt med kunskap och beläsenhet då inser mannämligen språkets nyanser och vet att använda ordet "ungar" på ett nyanserat sätt. Visserligen kan man familjärt sägar "hämta ungarna på dagis men annars är nog nyansen i ordet en negativ bibetydelse.
Barn och ungdomar är annars bra neutrala ord."
Det var ju väldigt intressant att se att det enda du kommenterar är mitt bruk av ordet "ungar" som jag nog tror jag använder likadant som majoriteten av normala vuxna (till den gruppen har du just visat att du inte tillhör). Vi som vill våra UNGARS bästa anser inte at det ska användas några "neutrala" ord när vi pratar om dem!! Har man kunskap lär man sig också sätta ut mellanslag mellan två ord :-)
Mina barn och andras ungar brukar det heta och det är nog orsaken till att man skriver om sina ungar och andras barn.
Men som sagt. Betygsliknande omdömen på barn som är sju år är rena nyset.
Och nej. Jag tror inte att jag tillhör gruppen "normala vuxna". Det är just bara i tron att det finns en norm bland vuxna som man går på enkla beskrivningar av tillvaron.
Off topic kan nämna att ett annat ord som jag själv är lite allergisk mot är ordet tjejer. MEn det har ingen anvä'nt här. Passar bra på yngre flickor, kan användas av kvinnor när de talar om sig själva men blir konstigt när det esomoftast tas i munnen av äldre män.
Jag tycker att betyg först kan komma ifråga när ett barn både kan muntligen förklara och skrifligen beskriva begreppsmässig vad betyg innebär. Innan barn utvecklat sin abstraktionsförmågan, blir betyg en form av ironi och elakhet mot barn som ännu ej förstår betygssättningensprinciper.
Om betygen kommer tillbaka på lågstadiet,tycker jag föräldrar ska protestera och vägra ta emot betygen.
Bra skrivet.
"Lyssna till lärarna" sägs det, men skall det inte stå "Lyssna till lärarfacket" (som går i S-ledningens band; min anm.).
Det verkar som om de flesta individuella lärare på denna site inte håller med vad dess fackliga företrädare säger, varför det enda jag håller med artikelförfattaren om i detta avseende är: "LYSSNA PÅ LÄRARNA!"
Bästa anonym
Källkritik är viktigt. Du påstår att lärarna som skrivit på denna sajt (min blogg?) inte håller med sina fackliga företrädare.
Jag kan se att tre personer som påstår sig vara lärare skrivit kommentarer. Två av dessa är skeptiska till Björklunds förenklade bild. En lärare (som enligt IP-nummer) skrivit två inlägg är positiv till tidiga skriftliga omdömen.
Framförallt ska vi lyssna på lärarna när det gäller skolans dränering på personal. Det har inte socialdemokraterna gjort och nu sällar sig även allianspartierna till den skocken.
Snälla Per, du verkar ha en begränsad uppfattning om vad utvecklingssamtalen innebär. Vad tror du en typisk låg- och mellan-stadielärare säger till föräldrarna, det som överenstämmer med föräldrarnas förväntningar (inga sura miner) eller kommer med dåliga nyheter (föräldrarna blir ledsna eller ilskna och kräver förändringar i skolarbetet)? Speciellt som låg och mellanstadieläraren sedan länge lämnat fältet innan sanningen kryper fram (betygen i 8:an). Naturligtvis är det jobbigare för läraren att sitta riktiga betyg, tacka ... för att en del lärare inte vill behöva sätta betyg om de kan slippa. Sätta betyg är jobbigt, men det är inte till för lärarna. Det är inte alls ovanligt att de första betygen i 8:an blir en chock för både eleven och föräldrarna, däremot sällan för lärarna...
Utvecklingssamtal är däremot nyttiga om man ska försöka lösa problemen, men man måste först få klart för sig att det finns problem.
Nej, jag är helt med Björklund i betygsfrågan, det är viktigt att få de dåliga nyheterna tidigt medan man (dvs i detta fall föräldrar och elever) fortfarande kan göra något åt det.
Sedan, ett billigt sätt att höja läraryrkets attraktionskraft är att återgå till forna tiders lärartjänster där lärarna inte hade 40 timmar/vecka schemalagt utan hade sin undervisning och tog hand om prov, läxrättning och elev/föräldrasamtal - lärarna jobbade inte mindre då, men mådde bättre och gjorde ett jobb som tjänade samhället bättre. Har ni hört talas om hembesök av lärare de senaste decennierna?
(Har själv två barn i tonåren, första betygen innehöll obehagliga överraskningar som naturligtvis inte framgått i utvecklingssamtalen.)
Det är möjligt att jag har en begränsad uppfattning om vad utvecklingssamtal innebär. Men jag har ändå som förälder bevistat ett antal utvecklingssamtal varje termin sedan 1989. Det har varit ömsom vin ömsom vatten och inte har några betyg i åttan lett till överaskningar. Där har funnits laudatur, cum laude approbatur men även sådana som inte är så kul.
Och här talar vi om ett förslag som handlar om betygsliknande omdömen till sjuåringar.
Nej vi ska inte underskatta våra välutbildade lärare. På "min" kommunicerade lärarkåren enkelriktat. Då var det ett relativt betygssystem som gällde.
Skicka en kommentar