DN skriver att trängselskatten i Stockholm går back och att projektetet inte kommer att leverera ettt överskott förrän 2011. Nu kan man naturligtvis bli upprörd över att driftkostnaderna blivit högre än beräknat men på det hela taget måste man nog koncentera sig på att systemet inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att generera ett överskott.
Ett överskott är viktigt eftersom detta ska användas till satsningar i kollektivtrafiken och infrastruktur.
Personligen tycker jag att trängselskatten är ett bra inslag i trafikpolitiken. Det var modigt av den borgerliga regeringen att genomdriva biltullarna trots att man profilerat sig som motståndare. Denna omsvängning motiverades av respekt för en folkomröstning som i och för sig givit ett tudelat resultat men där de som saken verkligen gäller, Stockholms stadsborna, tydligt sade JA till trängselskatten. En kompromiss i regeringen kunde uppnås genom att överskotten fonderas för investeringar i infrastruktur och kollektivavtal.
Varje dag jag tar bussen till stan konstaterar jag att trängselskatten gör nytta. Dels går min bussar lite tätare och det flyter på rejält. Inne i stan plågas man inte av hård trafik under dagarna. Skillnaden sedan tiden för trängselskatten är påtaglig.
Men om man ska vara riktigt ärlig kan man fråga sig om avgifterna för att passera tullarna inte är lite låg. Idag kommer jag att åka bil till stan på grund av en liten tjänsteresa på morgonen. När jag passerar vid Danvikstull klockan 11.30 tickar det tio kronor. Och när jag lämnar staden framåt 19-tiden i kväll är det fri passage. Tio kronor eller för den delen maxavgiften, 60 kronor per dag, är peanuts i förhållande till vad bilisterna är beredda att betala i parkeringsavgifter i stan.
Göteborgarna är kloka som nu överväger trängselskatter.
2 kommentarer:
Som du säger, tullen är peanuts jämfört med parkeringsavgiften. Så varför kosta på detta klumpiga system? Varför undviker folk 10 spänn i avgift när det kostar 100 att parkera? man borde kunnat få ned trafiken genom att använda parkeringskostnaden som "vapen", utan miljöförstörande verksamhet i form av 450.000 skrotade transpondrar. Dessa var för övrigt inte tillverkade enligt RoHS, det vill säga inte blyfria.
De flesta politiker saknar relevant utbildning, de bör hållas borta från viktiga beslut
Varför ett idiotsystem som kostar miljarder? Om nu alla ändå snart kommer att betala trängselskatt som har en bil, kunde väl alla som har en bil beskattats och miljarder sparats..
Å -nej, de hade ju inte åkt in till stan, inte om de inte hade haft råd att ha kvar bilen, å så är det ju precis nu, de rika har ju råd, men de fattiga har inte råd..
Skicka en kommentar