2008-11-29

Bra och välskrivet av JK


Jag brukar ibland irritera mig över rättsprocesser där parterna agerar i media. Men idag skriver Justitiekanslern Göran Lambertz på DN Debatt om varför han överklagar några domar från Kammarrätten i Stockholm som gett klartecken för intensiv kameraövervakning av Medborgarplatsen och Stureplan. JK anser att besluten om att tillåta övervakning går utöver vad lagen tillåter och han menar att frågan om intensivövervakning av stadskärnor innebär ett stort steg in i ett samhälle där människor kontrolleras på ett orimligt och integritetskränkande sätt.

JK motiverar varför han skriver en artikel på DN Debatt:

Men de mål som nu ska avgöras av Regeringsrätten är enligt min bedömning de viktigaste på många år när det gäller skyddet för den personliga integriteten. Och därför är det motiverat att målen blir kända och att det sägs offentligt vad som står på spel. Det kan inte hjälpas att detta kommer att ogillas av dem som anser att det i alltför hög grad, trots allt, blir ett processande i offentligheten.

Självklart gör JK rätt när han nu går ut i offentligheten med sin pedagogiska text. Förhoppningsvis kan han få några av oss att reflektera över situationen. Jag har en stark känsla att alltfler menar att det är okej att ha en intensiv kameravövervakning av allmänna platser. Men är det verkligen värt priset och finns det inte mer att säga om detta än det vanliga: -Mig gör det inget att man övervakar. Jag har inget att dölja.

JK förklarar varför man inte kan tänka så.

Bloggar om , , ,

Inga kommentarer: