2008-11-02

Byråchef och byrådirektör

Jag gick på petimäterjakt i tidningen i morse. I en trevlig DN-artikel om akademiledamoten och författaren Peter Englund ser jag följande:

... Han tog då en paus och började på FRA, Försvarets radioanstalt, och jobbade där med analyser (han är hemlighetsfull) och, förkunnar han inte utan stolthet, avancerade till byråchef.
Det tror jag inte på. Jag anar att Peter Englund sagt att han blev byrådirektör. Knappast byråchef. För mig har byrå alltid varit en möbel men byråchef är en enhetschef inom statlig förvaltning direkt underställd generaldirektören. Benämningen byråchef finns fortfarande kvar, till exempel hos Justitiekanslern, men numera är det en stor variation av benämningar på enhetschefer inom statlig förvaltning. I dagligt tal är nog en byråchef numera en chef på en reklambyrå.

Det slog mig faktiskt att FRA inte har någon sökfunktion på sin webbplats. :)

Bloggar om ,

Peter Englunds blogg

Inga kommentarer: