2008-11-15

Dopfunten på SöS


För några år sedan kollade jag i födelse- och dopboken i Enskede församling (numera Enskede Årsta församling). Det visade sig att i stort sett alla som fötts samtidigt med mig 1959 döpts av kommister Tage Tirén på Södersjukhuset. Så var det runt 1960. Sjukhuset skulle vara en miniatyr av samhället i övrigt. Där skulle finnas bibliotek, kyrka och livmedelsbutik. För att underlätta för folk valde man att döpa barnen direkt på BB. En egendomlig parantes i folkhemmets historia.

Jag har ofta tänkt på vilket enormt dopansvar komminister Tirén hade.

I kväll var jag uppe på SöS och passerade kapellet på väg ut. Där stod dopfunten från det gamla doprummet på SöS. Ingen vacker skapelse direkt men jag kunde konstatera att jag döpts i en dopfunt som tillkommit genom en donation av byggmästaren Paul Toll (1882-1946). Dopfunten ritades av Karl Olle (Kalle) Lydén (1905-1944). Paul Toll var en driftig och hygglig karl vars namn svärtades ned i den så kallad Kreugerkraschen. Han satt förvisso i styrelsen för holdingbolaget Kreuger och Toll men hans huvudsakliga intresse låg i att han ägde 60 procent av aktierna i Kreuger & Toll byggnads AB vilka bland annat byggde Södersjukhuset. I detta företag fanns inte Ivar Kreuger under de senare åren på väg mot kraschen 1932.
Bloggar om

2 kommentarer:

Marie sa...

Jag är också döpt på sjukhus (Södertälje) i samband med födseln. Har alltid känt mig snuvad på själva dopkalaset, även om jag inte skulle ha kommit ihåg det.

Anonym sa...

Intressant att du tar upp Paul Toll. Jag skrev faktiskt en text där han förekommer för ett drygt år sedan. En bloggpost som aldrig blev av.

Fast det blev den ju. En kyrklig anknytning finns det också. Och ett toppenrecept.