2008-11-25

Engelsman fick snö i hjärtstycket i Uppsala

Idag stod jag och talade med en tågmästare på plattformen i Uppsala. Lokföraren hade klivit av RC-loket och gått fram till växlarna som fjärrtågklareraren inte kunde lägga om för att fälla så kallad tågväg. Jag stod där och tittade hur lokföraren sopade och hackade i växeltungorna.

En ung student kom fram och frågade varför tåget inte gick. Av samtalet insåg jag att hon aldrig reflekterat över detta med växlar och hur tåg kommer in på rätt plattform. Hon hade noll koll på hur en växel funkar. Det var liksom ingen ide att säga att den första växeln skulle få in tåget på nedspåret och att lokförarens sedan gick till motväxel som är en medväxel om man kommer från andra hållet. Än mindre var det läge att berätta om lokföraren som i sin förseningsrapport skrev att en dvärg hängt sig vid en engelsman. En dvärg är en särskild typ av järnvägsljussignal och en engelsman är om jag inte missminner mig en dubbel korsningsväxel.

Först blev jag ganska chockad över studentens noll koll på ämnet spår (spårämne). Hon kunde mycket om EU-rätt och straffrätt men när det gällde järnvägen hade hon liksom aldrig funderat. Sedan insåg jag att hon aldrig haft modelljärnväg och inte heller lekt med Legoräls. Och egentligen går det lika bra att åka tåg utan att fundera över växlar och annat som kan frysa.

Om jur stud i Uppsala kunde något om växlars betydelse i värdepappersrätten glömde jag fråga. Men hon kunde säkert skilja på trassenten, acceptanten, trassaten och remittenten.

Bloggar om ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

En av Stieg Trenters böcker heter just "Dvärgarna" - kanske hans svagaste. Det finns en del järnväg i den om du är intresserad.

Anonym sa...

Ja, jag borde kanske ha preciserat att Trenters dvärgar var precis den sorten växlar som du skrev om. Boken har också en intressant bakgrundsskildring från gamla Södra Station och överhuvudtaget från ett järnvägsväsen som inte längre finns. Den del av berättelsen som handlar om en f.d. prostituerad som numera livnär sig på att sälja tillbehör till modelljärnvägar förefaller däremot mindre realistisk. Fast vad vet jag.