2008-11-30

Saffran är billigt

SvD och PS skriver att kryddan saffran når rekorhögt pris - 24 000 kronor för ett kilo.

Igår stod jag i kön på apoteket och ett par talade om saffran vilket numera saluförs i det som fordom var en droghandel. -Det är dyrare än guld, sa kvinnan i sällskapet.

Jag protesterade och sa att förvisso är saffran dyrt men att det är dyrare än guld är nog en skröna. Nu fick jag motthugg och till och med receptarien visste att saffran var dyrare än guld.

Nu har jag kollat. För en gångs skull har jag rätt. Guld handlades för 814 USD per ounce i fredags. Det motsvarar dryga 230 000 kronor. Du får alltså 9,7 kilo saffran för ett kilo guld.

Bloggar om

3 kommentarer:

Brasjov sa...

Dessutom skulle en prishöjning från 16000 till 24000 kr/kilot innebära att ett gram kostade 24 kronor istället för 16. Hur många bullar kan man baka på ett gram saffran? Säkert 20 stycken. Varje bulle blir då på sin höjd 50 öre dyrare. Då lägger alltså bagaren på en femtioöring? Knappast. Det blir nog en krona, kanske två eller...?

Grekland nu sa...

Håller med om att guld är dyrare...även om det saffran jag köpte just idag kostade 30 000 kr kilot. Köpte ett gram för 3 euro, men det var i Grekland och inte iranskt utan äkta grekiskt saffran från Krokos Kozani. Vet efter att ha gjort reporgage där att det är hög kvalitet och att en liten del exporteras till Sverige. Visst, det är en dyr krydda, men värd varenda krona när doften sprider sej i huset...

Anonym sa...

Dessutom måste jag för egen del säga att jag finner att doften av saffran är bra mycket starkare och mer tilltalande än guld. Smaken vågar jag inte uttala mig om. Jag gillar smaken av saffran men har hittills inte anset mig ha råd att gå på krogen och beställa in en 300 grammare guld, medium.