Förs det ett samtal på våra arbetsplatser om hur man uppträder på communities som till exempel Facebook?
14 kabinanställda på flygbolaget Virgin Atlantic har i veckan fått sparken efter att ha varit lite väl frispråkiga på Facebook. De har kritiserat säkerheten och benämnt passagerarna som chavs. (Wikipedia har en underbar artikel om "chavs, läs den)
Det är ibland obegripligt att människor inte inser att yttrandefriheten inte är obegränsad. Man kan på nätet inte föra samma samtal som man gör i kafferummet. Det man har skrivit finns där för tid i och evighet. Alla som åker med Virgin måste ju undra hur det står till med företaget om personalen skriver som de gör. Flygbolaget har också en viktig point när de säger att det finns gott om kanaler att internt föra fram kritik och synpunkter.
Betydligt ansvarigare verkar den personal vara som jobbar på Maxi ICA Stormarknad. De har också en grupp på Facebook men köpmännen har nog ingen anledning att känna sig oroliga när medarbetarna skriver
Hej Hej!! Någon mer än jag som är godisansvarig? Kul att höra lite om julen och så...
Men det kan lätt bli fel och jag frågar mig om samtalet om hur man uppträder på nätet förs på våra arbetsplatser. Det kommer nämligen inte att dröja innan någon får sparken på grund av sin spontanitet.
, Aftonbladet, Sydsvenskan, Politiken
4 kommentarer:
Plötsligt befinner vi oss i en värld där de starka (företagen)kan kasta ut de svaga (enskilda anställda) för att de uttrycker sina åsikter i sammanhang som inte är kopplade till arbetet. Naturligtvis kan lämplighet alltid diskuteras men idagsläget har vi alltså inte yttrandefrihet längre? Vi har uppenbarligen inte anställningsskydd heller om vi inte stryker arbetsgivare och företag medhårs. Vad händer med demokrati och yttrandefrihet?
Nja Anonym
Att vi plötsligt skulle befinna oss i en ny situation är nog inte helt rätt. Det har aldrig alltid funnits en gräns för hur illojal man kan vara mot sin arbetsgivare. Problemet är att folk inte är medvetena om var gränsen går.
Nu föreställer jag mig att vi i Sverige har en något mer arbetstagarvänlig lagstiftning på detta område. Två domar i Arbetsdomstolen visar att man inte kan uttala vadsomhelst som anställd. I de aktuella fallen gick det förvisso bra för arbetstagarna men de balanserade på en slak lina. [Värö Bruk (AD 1994 nr 79) och Samariten Ambulans (AD 1997 nr 57)].
När det gäller offentliganställda kan man nog säga att dessa har en mer långtgående yttrandefrihet genom meddelarskyddet som finns i tryckfrihetsförordningen.
Även om jag principiellt är för en hög grad av yttradnefrihet är det svårt att förvara de kabinanställdas på Virgin Atlantic.
Om man anser att man ska ha rätten att förolämpa passagerarna bör man nog söka ett annat jobb.
Dessutom får de ju verkligen skylla sig själva om de är så dumma att posta massa offentliga kommentarer på FB. Ungefär lika smart som att snacka skit om chefen i fikarummet när han sitter vid bordet bredvid. Naturligtvis har alla *rätt* att säga vad de vill, men man måste ju också kunna ta konsekvenserna av sitt handlande.
andreas:
Naturligtvis har varje Kines *rätt* att säga vad han vill, men han måste ju också kunna ta konsekvenserna (dödsstraff? fängelse?) av sitt handlande.
Det känns lite bräckligt om *rätt* bara betyder att man får säga vad man vill - skit samma följderna.
Skicka en kommentar