2008-11-10

Kunderbjudande - Pyttsan

Jag läser på SvD.se att Hemtex bytt vd. De dagar jag är hemma njuter jag när jag lägger mig under duntäcket från Hemtexbutiken. Företagledningen är dock kryptisk när man offentliggör att man byter vd och skriver någon floskel i stil med:
Beslutet motiveras med att bolaget nu ”justerar sitt kunderbjudande".
Sådant otroligt snömos men helt i stil med Hemtex fascinerande och något egendomliga "kunderbjudanden". Om det inte är 40 procent på allt är det 200 kronor åter per femhundralapp eller tre för två i butiken.

Jag undrar om det finns någon som någonsin handlat något i Hemtexbutiken och betalt vad det står på prislappen.

Om det är något Hemtex kan, förutom att saluföra sköna duntäcken, så är det att kringgå 11 § i marknadsföringslagen (1995:450).

En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter använda uttrycket ”realisation” eller något annat uttryck med motsvarande innebörd, bara om
1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment,
2. försäljningen sker under en begränsad tid, och3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter.

Inga kommentarer: