Lokförare i clownkostym
Nyligen addade jag på Facebook en trevlig före detta arbetskamrat. I statusbilden för honom stod följande kryptiska meddelande:
Nu läser jag Barometern och pusselbitarna börjar falla på plats. Tågoperatörskartan i sydsverige ritas nämlingen om på söndag. Nu blir det alltså ett tåg varje timma under dagtid på sträckan Kalmar - Växjö (Alvesta). På Öresundstågen kliver SJ-personalen av i Alvesta och DSBFirst-personal bordar tågen (Mitt logistiska sinne och kunskaper om turfördelning gör att jag drar slutsatsen att situationen är omvänd på jämna tåg) .
Ökad turtäthet är naturligtvis bra och det ska bli kul att se hur DSB-Firstpersonalens uniformer ser ut. Hellre brokiga kläder som minner om glassgubbar än tåg som inte går överhuvud taget. Glassgubbar har för övrigt bra förebilder eftersom påvens schweizergarde har uniformer i sådana färger och mönster.
Nog får man hoppas på DSBFirst och enligt Sydsvenskan lovar man ökad punktlighet, bättre städning, mobiltäckning och särskilda trygghetszoner på kvällarna. SJ AB verkar enligt Helsingborgs Dagblad inte särskilt ledsna idag över att ha mist Öresundstrafiken. Mer ledsna var man direkt efter upphandlingen då man bland annat anförde att DSB fick statliga subventioner i Danmark. Måhända är det förklaringen till att lokförarna får högre lön. Men det är de nog värda.
IKEA-pendlarna är förlorare
Om nu DSBFirsts nyrekryterade lokförare tillhör vinnarna på nyordningen i sydsverige finns det förlorare. Norra Skåne skriver om de så kallade IKEA-pendlarna som åker från Skåne över länsgränsen till Älmhult i Kronobergs län. Tidigare har det kunnat ta sig in i Småland på sitt Skånekort men nu blir det ny zonindelning och ökade kostnader på 30 procent för dessa resenärer. Om man får tro SVT rätt blir det även ett par hundra kronor dyrare att åka från Småland till det danska rikets huvudstad. Men å andra sidan innebär nyordningen att Öresundståg som kör Göteborg - Malmö pressat priserna enligt Svenskan.
DSBFirst
DSBFirst ägs av det danska tågföretaget DSB och det skotska FirstGroup och består av Kystbanen A/S och Öresundstrafiken AB
Off topic
Den 26 september 2008 skrev jag blogginlägget om den kända Växjöbon som berättade att Småland höll på att bli danskt - Läs inlägget - Tåg mot Stockholm. Den kände Växjöbons uttalande föranledde en kommentar av Kvällspostens politiske redaktör Peter J Olsson. Läs Peter J Olssons inlägg - Regionförstoring . Nu på kvällen ser jag att Smålandsposten menar att länen knyts ihop tydligare med tågen efter söndagens förändringar. Det är lustigt att danskarna tillsammans med skottar hjälper till med detta. Det är ju mer än 350 år sedan det begav sig sist.
Bloggar om Järnväg, DSBFirst, SJ, Småland
Nyligen addade jag på Facebook en trevlig före detta arbetskamrat. I statusbilden för honom stod följande kryptiska meddelande:
N.N. har en arbetsdag kvar vid SJ. Sedan väntar högre lön :) och glaceclownsrandig skjorta :(Dansken bordar i Alvesta
Nu läser jag Barometern och pusselbitarna börjar falla på plats. Tågoperatörskartan i sydsverige ritas nämlingen om på söndag. Nu blir det alltså ett tåg varje timma under dagtid på sträckan Kalmar - Växjö (Alvesta). På Öresundstågen kliver SJ-personalen av i Alvesta och DSBFirst-personal bordar tågen (Mitt logistiska sinne och kunskaper om turfördelning gör att jag drar slutsatsen att situationen är omvänd på jämna tåg) .
Ökad turtäthet är naturligtvis bra och det ska bli kul att se hur DSB-Firstpersonalens uniformer ser ut. Hellre brokiga kläder som minner om glassgubbar än tåg som inte går överhuvud taget. Glassgubbar har för övrigt bra förebilder eftersom påvens schweizergarde har uniformer i sådana färger och mönster.
Nog får man hoppas på DSBFirst och enligt Sydsvenskan lovar man ökad punktlighet, bättre städning, mobiltäckning och särskilda trygghetszoner på kvällarna. SJ AB verkar enligt Helsingborgs Dagblad inte särskilt ledsna idag över att ha mist Öresundstrafiken. Mer ledsna var man direkt efter upphandlingen då man bland annat anförde att DSB fick statliga subventioner i Danmark. Måhända är det förklaringen till att lokförarna får högre lön. Men det är de nog värda.
IKEA-pendlarna är förlorare
Om nu DSBFirsts nyrekryterade lokförare tillhör vinnarna på nyordningen i sydsverige finns det förlorare. Norra Skåne skriver om de så kallade IKEA-pendlarna som åker från Skåne över länsgränsen till Älmhult i Kronobergs län. Tidigare har det kunnat ta sig in i Småland på sitt Skånekort men nu blir det ny zonindelning och ökade kostnader på 30 procent för dessa resenärer. Om man får tro SVT rätt blir det även ett par hundra kronor dyrare att åka från Småland till det danska rikets huvudstad. Men å andra sidan innebär nyordningen att Öresundståg som kör Göteborg - Malmö pressat priserna enligt Svenskan.
DSBFirst
DSBFirst ägs av det danska tågföretaget DSB och det skotska FirstGroup och består av Kystbanen A/S och Öresundstrafiken AB
Off topic
Den 26 september 2008 skrev jag blogginlägget om den kända Växjöbon som berättade att Småland höll på att bli danskt - Läs inlägget - Tåg mot Stockholm. Den kände Växjöbons uttalande föranledde en kommentar av Kvällspostens politiske redaktör Peter J Olsson. Läs Peter J Olssons inlägg - Regionförstoring . Nu på kvällen ser jag att Smålandsposten menar att länen knyts ihop tydligare med tågen efter söndagens förändringar. Det är lustigt att danskarna tillsammans med skottar hjälper till med detta. Det är ju mer än 350 år sedan det begav sig sist.
Bloggar om Järnväg, DSBFirst, SJ, Småland
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar