2009-01-11

Idag fick Svenska kyrkan 30 nya präster


Bild: Präst- och diakonigning den 15 juni 2008, Bild Magnus Aronsson
Idag, 1:a söndagen efter trettondedagen, har det varit prästvigning i nio av de 13 stiften. Svenska kyrkan har fått 30 nya präster
16 kvinnor och 14 män
Svenska kyrkan fick 16 nya prästvigda kvinnor och 14 prästvigda män (om jag räknar rätt). Nästa vecka är det prästvigning i Strängnäs stift (En kvinna vigs till präst och en kvinna vigs till diakon) och i Luleå stift (där har jag inte riktigt koll på hur många prästkandidater som vigs). I Skara stift och i Visby stift sker ingen ny prästvigning förrän möjligen i vår.
Stift för stift
I Uppsala stift prästvigdes en man samtidigt som en kvinna togs emot som pastorsadjunkt. Detta eftersom hon tidigare prästvigts för EFS. Linköping stift fick fem nya prästvigda kvinnor och i Västerås stift blev tre män präster. I Växjö stift prästvigdes en kvinna samtidigt som tre kvinnor prästvigdes i Lund. I Göteborg prästvigdes en man och tre kvinnor. I Karlstad blev två män präster och i Härnösand prästvigdes tre män och en kvinna. I Stockholm stift, slutligen, var det fyra män och tre kvinnor som ikläddes stola och mässhake.
Prästexamen
Prästvigningen har föregåtts av prästexamen inför domkapitlet i fredags och lördags och jag har varit orolig att någon av de prästkandidater jag mött på Pastoralinstitutet i Uppsala (PIUS) skulle ringa och säga att jag lärt ut något fel eller kommit med irrläror om kyrkoordningen :).

Allehanda, Tre nya präster är vigda

11 kommentarer:

Anonym sa...

I Strängnäs är det en kvinna som prästvigs och en annan som diakonvigs - inte två kvinnor som prästvigs.

Per Westberg sa...

Tack för påpekandet. Jag rättar.

Anonym sa...

Vilken dag uppmärksammas alla som börjar arbeta i kyrkan som inte är vigda. Det skulle jag gärna vilja veta.

Per Westberg sa...

Bra fråga Maja.

Saken är att jag nog är den enda som samlat uppmärksammat de som diakonvigts idag. Annars är det ju så att tidningarna uppmärksammar vad som händer lokalt.

En bra början att uppmärksamma alla oss som inte har vigningstjänsten och alla ideella medarbetare är att ta emot medarbetarna i gudstjänsten. Det finns en särskild ordning i kyrkohandboken för detta. Jag tror att detta skulle uppmärksammas i lokal media.

Anonym sa...

Min lokala media är DN och SvD och de skulle definitivt inte täcka en sådan gudstjänst om inte KUNGEN började jobba som församlingspedagog.

Men jag skulle bli alldeles tillräckligt nöjd och tacksam om stiftets hemsida kunde skriva några rader om saken.

Per Westberg sa...

Men Göran Persson som vaktmästare då?

MittI-tidningarna kanske.

Och DN hade inte många rader om prästvigning dom heller.

Anonym sa...

Är GP ideell eller skämtar du? Äsch du skämtar... Det skulle jag förstås ha hört annars. Men det vore fint att se honom sätta sommarblommor på altaret, åh.

Men du förstår förstås min poäng: att jag tycker kyrkan dribblar bort sina övriga anställda, unga människor som kyrkan säger sig söka, som kommer till organisationen som assistenter, informatörer, pedagoger, barntimmeledare, ideella av alla möjliga slag. Hylla prästerna, är vad kyrkan i praktiken säger. Jag kan faktiskt inte förstå varför vi ska göra det, och jag har ännu mindre förståelse när jag vet hur litet uppskattning andra yrkesgrupper får när de utbildade och nybakade kommer till kyrkor för tjänster.

Per Westberg sa...

Jo jag skojade.

JAg förstår vad du menar och möter många som känner samma sak. Det är en känsla som man måste ta på allvar.

Per Westberg sa...

Jo jag skojade.

JAg förstår vad du menar och möter många som känner samma sak. Det är en känsla som man måste ta på allvar.

Anonym sa...

Hej, hej! Ursäkta att jag tjatar: det är ingen känsla. Det är en erfarenhet som många gjort som förvisso väcker känslor hos oss. Jag vill vara petnoga med orden här för "känslor" i arbetslivet betyder individfokus och det här är ett typexempel på en strukturfråga.

Kyrkan måste bestämma sig, bara. Antingen sluta säga utåt att olika sorters kompetens är lika viktig för kyrkan, eller sluta hajpa bara sina prästkandidater. Det är verkligt oschysst att tala vackert om mångfald och inte leva upp till det. Det är att stjäla människors tid. Tid och pengar man lägger på utbildning som sen inte uppskattas.

Så det är primärt en fråga för arbetsgivaren att lösa. Chefsansvar. Kan trögheten ha att göra med att alla chefer i kyrkans bärande enheter är präster, kanske...?

Per Westberg sa...

Jag borde givetsvis har skrivit "erfarenhet" eller "upplevelse".

Ring mig gärna. Jag tycker detta är viktigt och har idéer.