DN - TT berättar om en östgöte som bytt kön från man till kvinna och därigenom fått 1 200 kronor i höjd bilförsäkringspremie. Folksams prisansvarige Jan Samuelsson förklarar detta med att kvinnan bytt från en kundgrupp till en annan.
Jag måste säga att jag förstår försäkringsbolaget. Försäkringsbolag delar ju alltid in försäkringskollektivet i grupper för att åstadkomma rättvisare premier. Men kvinnan säger att hon överväger gå till diskrimineringsombudsmannen. Nu är det nog fel ombudsman. Objektivt sätt torde detta kunna handla om särbehandling på grund av kön och då är det jämställdhetsombudsmannen som gäller. Men eftersom privata försäkringar inte omfattas av ett förbud mot könsdiskriminering kommer JämO sannolikt att snabbt avskriva ärendet. Då återstår Allmänna reklamationsnämnden - ARN.
Det finns sannolikt goda grunder att slå samman DO, HomO och JämO till en myndighet. Men eftersom frågorna om diskriminering av funktionshinder är särskilt komplicerade och disparata finns det nog anledning att behålla Handikappombudsmannen som en särskild myndighet.
2007-03-01
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar