2007-03-14

Lustiga CUF-motioner 2007 avsnitt 1.

CUF:aren Karl Malmqvist skriver en motion till CUF-stämman i Kalmar i maj: att

...att CUF verkar för att de så kallade diskrimineringslagarna omformuleras på ett sådant sätt att endast offentliga organisationer omfattas.
Så välbetänkt! Då kan krogarna fortsätta att utestänga personer med mörk hudfärg eller brytning.

Men Karl har några andra yrkanden i sin motioner och i likhet med Karl vill även jag att "CUF verkar för att ha ett jämställt och tolerant interorganisatoriskt klimat". Det låter bra men jag vet inte vad innebörden är.

I en annan motion är Karl kortfattade och kärnfull i språket men aningen förvirrad.

”CUF vill skapa ett liberalt Sverige där människor känner att de kan påverka.” (CUF:s sakpolitiska program, kap 1.1.2, rad 40)

Med anledning härav yrkar jag att CUF verkar för att de nationella helgdagarna avskaffas.

Klockren! Men jag förstår inte riktigt argumenationen. Undrar om CUF-stämman kommer att låta Karl få känslan att han påverkar?

Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Germunds Blog sa...

Jag har varit på några CUF-stämmor och kan garantera att det där förekommer motioner som får denna att verka saklig.

"Centern har alltid velat och kommer alltid at vela."

Ska sägas med Gunnar Hedlunds nasala och monotona röst.

Germunds Blog sa...

+ ett t i "att"

Anonym sa...

Detta var bara den först i min lilla serie. Det kommer mer.

Magnus Persson sa...

1. Du har stavat namnet på Karl Malmqvist fel (namnet länkat till hans blogg, för övrigt). Eftersom du uppenbarligen citerat dokumentet med motionerna på CUF:s hemsida, så hade det varit lämpligt att skriva av namnet korrekt också.

2. Jag tror att han är helt och hållet seriös. Karl hör definitivt till högerkanten till och med i CUF (till och med jämfört med Federley, tror jag att jag utan tvekan vågar säga). Det har vi inte några större problem med, vi är en organisation med rejält högt i tak. Förslagen stämmer för övrigt med det intryck jag fått av Karl när jag träffat honom.

3. Jag misstänker starkt att de förslag du nämner kommer att röstas ner - men det innebär inte att det är dåligt att de läggs. Diskussionen kan vara väl så nyttig även om resultatet av den blir att förslaget avslås.

Per Westberg sa...

Jag kommer med fler motioner. Motioner som visar att man inte inser att man är ett ungdomsförbund i ett parti som sitter i regeringsställning.

Visste du förrestens att Ulrika Messing egentligenheter Mässing och att Ingvar Carlsson stavar med "K" enligt folkbokföringen.

Magnus Persson sa...

SSU var rätt goda kålsupare när (s) satt i regeringen också...

Ärligt talat så tycker jag det verkar konstigt att döma en hel organisation för vad enskilda medlemmar tycker...

Karl Malmqvist sa...

Hej! Jag skulle gärna se lite mer av substans i din kritik. Det är lite svårt att bemöta inlägg som i huvudsak går ut på att jag inte är torr bakom öronen och förvirrad, men det kanske är syftet?

På vilket sätt hävdar du att det är dåligt att ha ett tillåtande debattklimat i en organisation? Självklart är jag medveten om motionernas chanser när det gäller stämman, men det hindrar ju inte att de skapar intressanta diskussioner.

Att döma ut en slutsats utan att ens nämna de relativt långa resonemang som leder fram till den är dock inte särskilt utvecklande. Med hopp om en fortsättning på serien!

/Karl

Per Westberg sa...

Att motionären inte är torr bakom öronen är mig främmande att påstå men nog är recittexten i diskrimineringsmotionen förvirrad. Men det lär nog CUF:s styrelse reda ut när de bereder motionen.

Och Karls "relativt långa resonemang" har jag svårt att hitta. I motionen om helgdagar består recitet av ett kort citat: "”CUF vill skapa ett liberalt Sverige där människor känner att de kan påverka.”

Frågan kvarstår då. Varför avskaffa helgdagar?

Karl borde läsa på lite bättre om diskrimineringslagstiftningen som i allt väsentligt är en EU-lagstiftning. I fredags beslutade det spanska parlamentet t.ex. om en hård jämställdhetslag.

Om Karl vill ha något att debattera om kan han fundera på diskriminering i krogköer.

Men det finns bra motioner på CUF-stämman också. Jag tänker till exempel på motion nummer 4 om utjämningsmandat i kommunval.

CUF var en gång en stark politisk kraft som drev moderpartiet i exemplvis miljöfrågorna. Då fanns säkert också icke seriösa motioner.