2007-03-02

Tips till köparen av Scandichotellen

Hotellkedjan Scandic blir svenskt igen när EQT gör affär med Hilton. Köpeskillingen är på nätta 7,5 miljarder kronor enligt DN

Efter att ha bott knappt 1 000 nätter på hotell ger jag EQT ett tips.

Gör som många andra svenska hotellägare. Plocka bort porren på betal-TV så återkommer många gäster och Scandic får möjlighet till ramavtal med fler företag och myndigheter. Nu för tiden ser man till exempel aldrig Försvarsmaktens fordon utanför Scandichotell.

Man kan ha olika synpunkter på porr och det är ett frivilligt val för gästen. Men ett företag når största framgång om hela personalen tycker att hela produktutbudet är bra. Alla Scandicanställda tycker inte att porren i kanalerna är bra. Av detta borde man dra en slutsats.

Scandics koncept är annars kanonbra. Man känner igen sig vare sig man är på Ferrum i Kiruna eller Kramer i Malmö. Och är man i Bryssel så är det annorlund men ändå likt.

E24, Equity köper Scandic

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag försvarar inte porren - tycker att man lika gärna kan ta bort den, men som anställd på ett Scandichotell (som dessutom är ett s.k. kronhotell) kan jag ju meddela att försvarets övernattningar har ökat kraftigt de senaste året...

Detta beror förstås inte på porren. De kan ändå inte titta på den - ens om de vill - då vi spärrar dessa kanaler i enlighet med myndighetens begäran.

Per Westberg sa...

Tack anonymous
Rätt ska vara rätt. Det där med spärrade kanaler borde jag ha kommit ihåg.

Att jag inte längre ser militärer på Scandichotellen beror då naturligen på slumpen.