2007-03-08

Datumparkering och sammanvävning







Regeringen har idag beslutat om en ny vägmärkesförordning och den 1 juni får vi några nya snygga vägmärken, uppger SvD och DN.
Skylten till vänster heter "förbud att parkera fordon på dag med jämnt datum". Kanske trodde du nu att Du slapp hålla koll på detta med datumparkering men tji fick du. Det finns även en skylt med datumparkering. Något jag själv aldrig lyckats lära mig.
Skylten till vänster heter "sammanvävning". Kugghjulsprincipen som stockholmarna är så duktiga på. Den skylten hade inte behövts i vår stad. Det funkar ändå.
Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Kalle af sa...

Min son Joakim, 5 år, såg "förbud att parkera fordon på dag med jämnt datum" här i Borgå och undrade: "Varför är det förbud mot paus?" Jag förklarade vad märket betyder och att det inte är samma tecken som finns på CD-spelaren.

Men ändå tror jag att han kom på något. Varför har vi "förbud mot paus" i vårt samhälle? Kan vi inte ta det lite lugnare?

Per Westberg sa...

Den var bra.

Anonym sa...

Som nyinflyttad till Stockholm för ett antal år sedan fascinerades jag av hur hjälpsamma bilisterna är. Att bara blinka och det öppnar sig en lucka i grannfilen. För att inte tala om vad kugghjulsprincipen betyder för smidigheten.Skylten "sammanvävning"skulle ha underlättat min anpassning till storstadstrafiken och torde därför vara till hjälp för för gästande bilister och nyinflyttade.