2007-03-28

Optikerutbildning

Idag har jag varit hos min trevliga och kunniga optiker för att pröva ut nya brillor. Själv har jag varit glasögonorm sedan sju års ålder och det har väl inte alltid varit så kul. Desto mer roligt var då att höra att hon ibland träffar på barn som vill ha glasögon utan att de behöver det. Glasögon verkar vara inne.

Om optometri begriper jag intet och jag har bara ytliga kunskaper om konkava och konvexa linser samt kan förklara vad astigmatism är. Optiker är ett legitimationsyrke under Socialstyrelsens tillsyn och de utbildas vid Karolinska institutet eller högskolan i Kalmar under tre år.

Men idag lärde jag optikern något nytt med anknytning till ögat. Jag fick dra ett av mina favoritutttryck - okulärbesiktning. Det vill säga en undersökning som utförs med (enbart) ögonen. Hon lärde sig ett användbart ord och jag fick lära mig hur mycket optikerns fina maskiner kostar.

Opiker

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänka sig, det är ett uttryck jag också brukar slänga mig med i tid och otid.

Okulärbesiktning, härligt ;-)