2007-03-03

Bildt i DN


Utrikesminister Carl Bildt intervjuas i DN och svarar bland annat på frågor om bloggandet. På frågan hur han ser på Torekulls kritik svarar han träffande:
- Jag tror att den speglar en föråldrad syn. Skulle jag ta Torekull på orden skulle jag inte ens kunna svara på journalisternas frågor här och nu, eftersom svaren inte är förberedda och beredda av byråkratin.
Intervjun med Carl Bildt är uppenbart inte gjord av en journalist som hunnit läsa tidningen Fokus stora artikel "CARL BILDT - Utrikesminister utan politik". Tidningen kom ut igår och artikeln kan sammanfattas i Fokus politiske redaktörs ord:
-De som skäller på Carl Bildt för att han haft för mycket ekonomiska affärer borde i stället skälla på honom för att han har för lite utrikespolitik.
Med denna artikel som bakgrund hade dagens DN-intervju kunnat bli något vassare. Fokus utomordentligt intressanta analys finns på denna länk. Ännu en gång lever tidningen Fokus upp till sin programförklaring som en politiskt oberoende tidskrift, utan kopplingar till något parti eller organisation.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att han faktiskt tillskrivs freden i Balkan, som sin skapelse. Det är inte utan att man blir lite stolt över vår utrikesminister, inte sant Westerberg?

Sen om han blir EU's utrikesminister så kommer ju Sverige verkligen hamna på kartan!

/riksha

Per Westberg sa...

Att Bildt skulle bli EU:s utrikesminister trodde jag i somras. Men nu är jag mer tveksam.