2009-06-02

Placera torgmöten till historiens fora


Idag vid elvatiden när jag tittade ut mot Medborgarplatsen såg jag hur nio polisbussar och minst en civil polisbil grupperade på torget och runt Björns Trädgård. Orsaken till kommenderingen som omfattade minst 54 poliser ur deltaenheter, två dialogpoliser och en presspolis var att Sverigedemokraterna höll möte. Vid torgmötet var det en handfull åhörare som lyssnade till de mörka åsikterna från Sverigedemokraterna.
Det är tragiskt att polisen ska behöva mobilisera så stora resurser för att försvara yttrandefriheten.
Vid 17-tiden drog Lars Ohly igång med sitt möte. Här räknade jag in ett tiotal åhörare, knappast någon som stannade till vid promenaden över torget och fyra ordningspoliser.
Torgmöten verkar vara passé. Både av hänsyn till säkerhet och ordning samt allmänhetens intresse.

3 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Det är faktiskt bättre ,att ha bemanning från polisenfrån början.
Att tänka fritt är viktigt även om det som SD fallet är att tänka fel.
Varför kan vi inte ha fler poliser på våra gator för jämnan. O-tollerans
som i NY. Där funkar det.
Det blir billigare också.

Per Westberg sa...

Klart att polisen gör rätt. Yttrandefriheten ska försvaras. Idag tyckte jag att det var lite egenomligt att poliserna satt kvar i sina fordon och att de körde så tätt inpå torgmötet. Men jag inser att det är en komponent i den särskilda polistaktiken och att det naturligtvis handlar om att markera för att redan från början undvika skärmytslingar.

Lilith sa...

Ja det finns väl roligare saker än torgmöten