2009-02-06

Poliser mot rasism

Att Malmö har några polismän som inte borde vara polismän är uppenbart. Inga av de uttalanden som gjorts i en polisbuss på väg från Rosengård med en gripen kan försvaras med snack om jargong. Viss tröst finns i att polisutbildningen och polisens ledarskap bekämpar just rasism och några skarpa markeringar mot främlingsfientlighet har jag hört just från polismän. Nu senast minns jag en kvinnlig polisman som gjorde en mycket kraftig markering om alla människors lika värde gentemot sin trotsiga tonårsdotter. Detta gjorde intryck både på dottern och omgivningen.

Jag frågar mig även om det heter apejävel på skånska?

Vad han var som sa det vågar jag inte skriva. Men helt klart var det några stollar som sabbat mycket för alla hyggliga poliser som hjälper människor i utsatthet. Inte heller har de bidragit till att om möjligt få den gripne på rätt spår i livet i framtiden.

DN, SvD

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hoppas att rikspolischefen är trovärdig för jag börjar undra om den lokale polismästaren efter att han förmekat känna till annat som hänt men där Sydsvenska dagbladet nu kunnat visa att meddelande gått fram till honom.

och visst heter det apejävel på malmöitiska
Vid sammansättningar med jävel används foge-a om ordet slutar på konsonant som i pågajävel, rockajävel* etc. Om ordet slutar på vokalen a tas denna bort och man använder foge-e. Ruta blir rutejävel (många sådan blir det i Vista), mössa/mössejävel, flaska/flaskejävle, matta/mattejävel, kaka/kakejävel eller snarare kaga/kagejävel etc

/katta

* Det oslagbara malmöitiska uttrycket för surt sa räven "”Adu, gå po match i en sån rockajävel!” som bl a Jaques Werup citerat men som nog alla uppväxta i malmö på 50- och 60-talet känner