2009-12-05

Vem är det som skriver kommentarer till nyheter

Jag läser Nerikes Allehanda hur två biltjuvar kört på och skadat en polisman i Örebro och hur polisen därefter skjutit sönder däcken på deras bil. Som vanligt scrollar jag läsarkommentarerna och konstaterar att den ena kommentarer är mer tokig än den andra.

De flesta efterlyser hårdare tag, femton års fängelse för återfallsförbrytare och stryk. Hade det inte varit för att de var skrivna sen eftermiddag hade jag misstänkt att läsarna hade hög promille i blodet. Bland de riktigt korkade besserwisserkommentarerna återfinns en person som ifrågasätter att föraren anhållits misstänkt för försök till mord.
"mordförsök var väl ändå att ta i? Borde inte grov misshandel och våld mot
tjänsteman vara rätt rubricering?

Sannolikt en professor i straffrätt, eller?

Nerikes Allehanda

2 kommentarer:

Anonym sa...

Feedback: Utveckla gärna en aning varför just den kommentaren är så otroligt galen. Jag är själv juriststudent, och inte ens för mig framstår kommentaren som korkad utöver det vanliga (låt vara att han ju har fel i sak). Hade kommentaren uttryckligen kommit från en polis eller jurist så hade saken varit en annan, men så är väl inte fallet här.

Som jurister får vi tänka på att alla som läser och lyssnar inte ser på världen med våra ögon...

Per Westberg sa...

Du har så rätt.