2011-05-06

Lunds domkyrka visar vägen men har inte nått hela vägen fram


UPDATE: Det är inte Lunds domkyrkoförsamling som lanserat appen meddelar Rickard Bonnevier, informatör i Lunds domkyrkoförsamling. Kanske är det förklaringen till att applikationen lämnar en del övrigt att önska. Lunds domkyrkoförsamling brukar nämligen göra saker och ting på bästa sätt.

Lunds domkyrkoförsamling (så var det alltså inte) har lanserat en iPhoneapp om Lunds domkyrka. Det är lovvärt och bra. Nu återstår att skapa levande appar som även bjuder in till gudstjänst. Lunds domkyrka är den kyrka i Sverige som har flest gudstjänster så de har alla chanser.

De allra flesta som träder in i en kyrka blir nyfiken på arkitektur och inventarier. Detta har man tagit fasta på i Lunds domkyrkoförsamling (uppenbarligen var det ett privat företag som gjort appen) och nyligen har man presenterar en iPhone-applikation.

Applikationen är en praktisk guide till domkyrkan och samtidigt som du vandrar runt i det fascinerande kyrkorummet hittar du lättillgänglig information. Du kan välja svenska, engelska eller tyska som språk.

Den version av applikationen som släpps är bra och informativ men det är viktigt att den utvecklas. För det första är det ett misstag att man i rundvandringen börjar i mittskeppet med predikstolenför att avslutas vid det fascinerande astronomiska uret. För många är givetvis uret en höjdpunkt men det ligger alldeles vid ingången/utgången och slutar man en rundvandring där är det lätt att pipa ut. Om man i stället leder besökaren längre och längre in i kyrkorummet öppnar sig de andliga dimensionerna och fler stannar upp i stillhet, kontemplation och andakt.

Denna applikation visar vägen för andra kyrkor. Nu gäller det att jobba vidare. Självklart måste Svenska kyrkan iPhoneappar ge koppling till verksamheten. Här ska man givetvis bjuda in till gudstjänst och andra verksamheter. För Lunds domkyrka är det ingen match. Detta är den kyrka i Sverige där man firar flest gudstjänster. En vanlig torsdag är det sju aktiviteter om jag inte minns fel.

Du hittar applikationen på iTunes store. Sök på "Lund dom". Applikationen kostar 15 kronor. Det är den värd för kyrkobesökaren.

Inom kort kommer vi att få se nya applikationer från Svenska kyrkan och givetvis kommer de att visa vägen både till gudstjänst, själavård och kulturminnen. Låt oss tro att de blir avgiftsfria.


Bloggar om ,

4 kommentarer:

Lunds domkyrka sa...

Hej,
det är inte Lunds domkyrkoförsamling som har lanserat appen. Det är ett privat företag som på eget intiativ, utan vår vetskap, har utarbetat appen. Nu ska vi försöka ta kontakt med företaget för att utveckla appen...

Mvh Rickard Bonnevier
Informatör Lunds domkyrkoförsamling

Peter sa...

Du som kanske vet det. Varför kan man på Svenska kyrkans hemsida nu bara se nästa söndags bibeltexter och inte söndagarna en längre period framåt?
Det är väldigt praktiskt om man ska kopiera över texten till sin elektroniska kalender.
Jag kunde tänka mig evangeieboken som app eller som e-bok också...

Per Westberg sa...

Rickard
TACK. Jag gör en status update.
Peter
Jag vet inte. Ring till Informationsservice på 018-16 96 00 så hjälper de dig. Svenska kyrkan har appar på g och Verbum lär ligga i startgroparna.

Peter sa...

Jo, jag mailade om detta tidigare. Och fick positivt svar att det skulle de tänka på - men inget händer.
Jag tänkte att det kanske är någon upphovsrättslig sak...
Jag betalar dock gärna för att på en rimligt sätt ha söndagstexterna i min iphone/android eller e-kalender.
Omdaningen av hemsidan är bra, men jag gillar inte att den sak jag mest använder försvinner.. :-)