2011-05-16

På söndagar missar svenska medier de sociala medierna


Foto: Kustbevakningsflyget

Det är obegripligt att svensk media inte lyckades rapportera direkt från MSC Opera när hon fick blackout på Östersjön.

Vid flera tillfällen det senaste året har Facebookande och twittrande ritat om kartan för nyhetsrapporteringen. Ett tydligt exempel på detta har varit den så kallade arabiska våren.

Men när ett kryssningsfartyg med 1700 passagerare drabbas av blackout och blivit manöverodugligt utanför Gotland lyser medias koll på de sociala medierna med sin frånvaro.

När fartyget blir manöverodugligt och driver ligger hon utanför Gotland i en position där man garanterat har mobiltelefonkontakt på babords sida. Men trots det lyckas svensk media inte fånga upp en enda liten telefonsignal från någon ledsen passagerare. Det egendomliga är att det fanns ett par passagerare som twittrade på hashtaggen #MSCOpera. Några dramatiska berättelser handlar det inte om men en twitttrare berättar att han stänger av telefonen för att spara ström.

Vågar jag gissa att helgens avfolkade redaktioner inte har resurserna att leta reda på twitterflödena. Än mindre hittar man någon kollega som kan kommunicera på holländska för att få ögonvittnesskildringar. Sådant brukar ju alltid gå hem i media.

I stället förlitar sig media på något pressmeddelande från Kustbevakningen, en koll med Sjöbevakningscentralen samt ett telefonsamtal till Stockholmspolisens länskommunikationscentral. Den sannolikt ganska oinformerade polismannen på LKC funderar på gränskontrollen och det blir just den informationen som media plockar upp. Ett ganska banalt problem av intern poliskaraktär blir den stora grejen när media inte lyckas få tag på någon av de 1700 passagerarna. Det borde man ha klarat.


1 kommentar:

johan,karlskrona sa...

Nej, det verkar som om journalisterna bara upprepar färdigt material från TT och pr-byråer. Tråkigt.