2008-01-06

Jag kan inte nås för tillfället

För några år sedan fördes en animerad debatt om krav att det skulle vara förbjudet att tala i telefonen under bilkörning om man inte hade handsfreeutrustning. Samtidigt kristiserades Vägverket för att inte uttala kravet på handsfree. Vägverket menade att man inte hade belägg för att just handsfree är avgörande. Mot handsfree skulle kunna invändas att en sådan utrustning inbjuder till ett ökat telefonerande.

DN refererar idag en amerikansk studie som visar att:
* handsfree-utrustning minskar inte olycksrisken eftersom det är pratandet som avleder mest uppmärksamhet.
* förare som pratar i mobilen kör lika dåligt som alkoholpåverkade med 0,8 promille alkohol i blodet.
* unga förare som talar i mobilen får lika dålig reaktionstid som förare i pensionsåldern.

Spontant är jag benägen att tro att den amerikanska undersökningen, som bland annat visar att den som talar i telefonen kör saktare och är mindre benägen att byta fil, är nära sanningen. Jag använder själv en inbyggd handsfree i bilen. Kvaliteten är hög men jag känner att den enda skillnaden i säkerhet mot att tala direkt i luren är att jag kan ha båda händerna på ratten.

Det finns nog bara ett sätt att höja säkerheten på. Man bör nog undvika att tala i telefonen när man kör bil. -Jag kan inte nås för tillfället. Tala gärna in ett meddelande så ringer jag senare.

Läs även andra bloggares åsikter om SvD

3 kommentarer:

Unknown sa...

Och det ska givetvis vara förbjudet att konversera med passagerare i bilen. För vad är skillnaden på mobil med handsfree och att prata med passagerare i baksätet?

Anonym sa...

Självklart Per.
Jag har redan länge undrat när Sverige skall anamma det eminenta Finska systemet. Klart och tydligt det skall vara förbjudet att tala i mobilen under bilkörning med dryga böter som följd. Handsfree accepteras där men har du på något vis kört ovarsamt även med handsfree bötar du oberoende. Det funkar utmärkt! Varför skall det divideras fram och tillbaka här i Sverige, med en sån sak, och för all del det gäller mycket annat också...
Danel, du har rätt också, men framför allt, hur säkra är småbarnsmammor med skrikande hojtande barn i bilen....

Anonym sa...

Per, det är ju en självklarhet, men när självklarheter skall divideras i oändligheter blir de som gammal snuva. I Finland har man som bekant redan länge haft böter på att tala i mobben i bilen, men handsfree är tillåtet så länge man inte kör ovarsamt då blir böterna än högre, det fungerar utmärkt. Du Daniel, jag undrar stillsamt om du har körkort, däremot har du rätt på sätt och vis, att ha skrikande hojtande ungar i bilen är en källa till vansinneskörningar av olika slag. Men i regel skall till och med en man klara av att prata normalt med en passagerare och köra samtidigt.