2008-01-05

Tvingad att jobba med musik

UPDATE: Läs Bengt O Karlssons kommentar till detta inlägg. JAg har antagligen missuppfattat Idde Schultz vilket jag naturligtvis måste erkänna och beklaga.
_____________

Lasse Bengtsson på TV 4 Nyhetsmorgon intervjuade i morse Anna Stadling och Idde Schultz som den 23 januari släpper ett nytt album - Hjärtat fullt.

Men vad i all världen menar Idde Schultz när hon säger något i stil med att det vore skönt om man inte var tvungen att försörja sig på musik. Då skulle man kunna göra något annat. Inte bara tänka på att turnera.

Jag tänker mig att det är många som drömmer om att kunna försörja sig på musik. Många drömmer om att överhuvud kunna försörja sig genom ett jobb.

Vad tänkte Idde Schultz? Påverkades hon av att en 75-årig kvinna skulle skrapa lotter i sändningen? Hon ser ut att ha ett mycket tufft turnéschema och reser mycket. Inte lär hon ta hem några enorma slantar men nog måste hon vara glad över att få sjunga.

Hur som helst. I mina öron lät detta väldigt egendomligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag råkade av en slump (stod och strök skjortor) se det där avsnittet men tolkade det litet annorlunda. Jag uppfattade det som att sångerskan menade att det var alltför osäkert att försöka leva bara på musik och om man hade ett annat jobb var man friare och kunde bli djärvare i sitt skapande. Jag hörde deras sång också: det var ju en lågmäld och fin visa - sådant kan man väl omöjligt försörja sig på i dagens läge?

Per Westberg sa...

Bengt
Jag är övertygad om att du gör rätt tolkning av Idde Schultz uttalande. JAg övervägde att radera mitt inlägg men gör en justering i stället. Jag vill ju gärna att folk upptäcker den här musiken.

Ingen skugga över Idde Schultz. Jag lyssnade nog dåligt.