2008-01-04

Något om växellådor


Det är alltid enkelt att prata med taxichaufförer. Jag har ingen svårighet att hitta samtalsuppslag. Mitt favoritämne är nog att tala bilar och idag blev det snack om Volvo V70. Jag frågade chauffören vad hans kollegor tyckte om den nya V70:n. Om jag förstår saken rätt var omdömena goda även om just denna droskägare gick och väntade på en ny BMW.

Så kom vi in på detta med automatlådor. -Den nya Geartroniclådan är sexväxlad, sa jag.

-Det är den här Geartronicen också, sa chaffisen och klappade växelspaken.

Försiktigt försökte jag ifrågasätta om detta verkligen var förhållandet. Det finns gamla V70 med sexstegad låda men var denna verkligen det?

-Jodå titta nu, sa chauffören. Han petade i det manuella läget och stegade upp, 1, 2, 3, 4, och 5... och där blev det stopp. -Vi kör för sakta fortsatte han och trampade upp i 70 km/h. Inget hände. Men ändå utbrast han: - Nu kör vi på sexan.

Lite kaxigt konstaterade jag att det fortfarande stod en femma på intrumentpanelen.

Men chauffören som var helt övertygad att hans femstegade låda var sexstegad svarade självsäkert: -Displayen är trasig.

-Ja så är det nog, sa jag och gick över till ett nytt ämne. Men för mig själv tänkte jag -egendomligt att tvåan syntes på displayen.

Nästa gång ska jag fråga chauffören vilken gata i Stockholm som börjar och slutar med en grind. Rätt svar är Södermannagatan som i börjar vid grinden till Katarina kyrka och i söder slutar vid Kanalplan.

Geartronic på wikipedia

Inga kommentarer: