2007-10-27

Tillåt mig tvivla

Bilden: En annan sorts amerikansk Hummer ägd av en annan Kyrkoordnare.
Om fiskaren som kom i hamn efter att ha fiskat räkor har vi hört. Han berättade att han fick ett ton svenska räkor och en norsk räka! -En norsk ???? Hur visste han att den var norsk? -Jo den skrek: -Jej er en hummer, jej er en hummer !!

Men nu rapporterar DN och SvD om en norsk fritidsfiskare som fått en rekorhummer på 5,3 kilo i fångsten. Jag tippar att det alls icke är en norsk hummer. På denna länk hittade jag en svenskfångad hummer på 5,1 kilo 2002. Grejen är bara att det var en annan art - amerikansk hummer. Vetenskapsradion P1 har berättat om hur den amerikanska hummern hotar den europeiska hummerns habitat. Klicka här

NRK, Er dette Noregs største hummar?

2 kommentarer:

Anonym sa...

I artikeln du refererar till i NRK kan man läsa följande:"Gigantisk sjølv for ein europeisk hannhummar". Det finns nog ingen anledning att tro att en forskare vid Havforskningsinstituttet eller en erfaren fiskare inte vet skillanden på en amerikansk och en europeisk hummer. Hummerinvasionen från väst är väl känd i Norge, förmodligen bättre än bland svenskar, sedan den har pågått i många år nu.

Per Westberg sa...

Nej jag brukar ju tro på vetenskapsmän och gör det nog i detta fall också. MEn jag tycker precis det ser ut som en amerikansk hummer. :)