2007-10-27

Vinterväglag kräver mer

Vägverket uppmanar oss att köra dubbfritt. - Det är dags att våga tänka nytt. Dubbfria däck är säkra och att köra dubbat river sönder vägbanan och det virvlar upp partiklar som är skadliga för vår hälsa, säger Vägverkets miljödirektör Lars Nilsson.

Men när DN gör ett däcktest har man en tendens att underförstått sända ett annat budskap. Man använder den braskande rubriken "Odubbad favorit kräver mer av föraren". I artikeltexten hittar jag dock inget direkt stöd för rubriken. Tvärtom refererar man goda erfarenheter av dubbfritt. Men många läsare stannar dock vid rubrik och ingress.

DN är också med och skapar en ny myt när man säger:
Förutsättningen för att dubbfria däck ska fungera så bra som de gjort i vårt test är förstås att det finns dubbdäck i trafik som även på isunderlag”river upp” vägbanan.
Så kanske det är men vilka belägg som finns för detta och hur stor denna faktor egentligen är finns inte dokumenterad i grundtexten - Däcktest i Motorföraren: Dubbfritt slår dubbat - även på isunderlag. Teorin låter rimlig men allt som låter rimligt är inte riktiga teorier.

Sanningen är att vinterväglag överhuvud kräver mer av förararen. I mina trakter behövs sällan dubben. I stället gäller som alltid:
- Sänkt hastighet överlag
- Längre avstånd till framförvarande bil
- Kraft att orka ställa bilen vid busväder
- Stor plånbok för att köpa kvalitetsdäck och inte tumma på mönsterdjup
- Bästa däcken bak (gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar)
- Fyrhjulsdrivet är inte fel

Partiklar från vägbeläggning misstänkt hälsorisk
Motorförarens Däcktest

Inga kommentarer: