2008-11-14

Delirium tremens

Bilden: Så här fint kan det vara på golvet i 1:a klass.

Delirium tremens
Om jag inte missminner mig betyder delirium tremens darrande urspårning. Det är helt klar att SJ drabbats av just en urspårning och att man darrar. Förvisso håller man sig på spåret men i övrigt är allt urspårat.

Fars på SJ
Läsaren av denna blogg vet att jag indignerat skrivit från tåg efter tåg som varit försenat. Ibland är det farsartat när X2000 fylls med stående resenärer och två timmar sent når Göteborg. Personalen ropar ständigt ut förvirrad information som man efter en stund måste revidera. Inte sällan vet den uppkopplade resenären mer än trafikpersonalen.

X2000 tåg 446
I onsdags kväll skulle jag stiga på i Herrljunga. I högtalarna ropar man ut att tåget mot Stockholm är 20 minuter sent. Plattformen skyltar X2000 mot Stockholm. In kommer ett lokdraget tåg med destinationsskyltning "Göteborg". Jag frågar en tågmästare som gömmer sig i mörkret om det är tåget mot Stockholm. -Det är X2000 446, säger hon.

Tågnummer!!! Sedan jag klev av loket på tåg 623 i maj 1986 har jag fullständigt lagt detta med tågnummer åt sidan. Men tågmästaren hävdar att tågnumret står på min biljett och så är det. När jag hotar med att plocka fram min biljett låter hon dock berätta att tåget går till Stockholm.

Jag vet att det inte är personalens fel att SJ är i kaos men när jag berättar att min osäkerhet består i att det står Göteborg på skyltarna säger tågmästaren att hon inte sett det. För mig är det obegripligt att en konduktör kan missa att se destinationsskyltningen när hon minst två gånger viserat tåget på väg upp från Göteborg till Herrljunga.

Väl ombord och med lite lugn i kroppen funderar jag på hur jag kunnat glömma bort stationshusets placering i Herrljunga. Hade jag haft bättre minne hade jag sett att tåget var på väg åt rätt håll. Dessutom borde jag ju tänkt på att ett jämnt tågnummer (446) går norrut.

Nu tillhör jag dem som vet att X2000 är ett koncept och inte en särskild typ av tåg. X2000 tågen har oftast littera X2 så när tågmästaren viserar frågar jag henne om det är X2000. Det saknas ju till exempel trådlös uppkoppling. Då berättar hon att jag väl borde förstå att det är ett lokdraget tåg och inte X2000.

Den diskussionen är det ju ingen idé att ta och jag säger till henne att jag är ledsen och vet att det inte är hennes fel att SJ drabbats av delirium tremens. Men trött blir man när man kommer till Stockholm 23.00. För oss som reser mycket är arbetsdagarna långa och SJ bidrar inte till att göra det bättre.

SvD, DN

Bloggar om

Inga kommentarer: