2008-11-24

Haningeprotest

Min granne Rolf har lagt upp en blogg med namnet Haningeprotest. I sin programförklaring säger Rolf:
Bloggen Haningeprotest tar sikte på kritisk granskning av Haninge kommuns planer att utvidga stormarknadsområdet i Norra Söderby.
Rolf skriver artiklar och skapar opinion genom att bjuda in till kommentarer. Här ser vi opinionsbildning och engagemang som ligger i tiden. På bloggen har han till och med lagt upp redigerade videosnuttar.

Jag hoppas många hittar till Rolfs blogg oavsett var man står i frågan om utökad butiksetablering nedanför Söderby gård i Haninge. Bloggen är ett utmärkt sätt för en medborgare att bidra till demokratin. Eftersom Rolf även lägger ut filmer ger han nya perspektiv på ett planärende. Trots att jag bor väldigt nära Rolf kan jag konstatera att han, till skillnad från mig, har ganska jobbigt med trafik och buller.

Rolfs yttrande inför programsamrådet är mycket väldisponerat och kunnigt skrivet. Läs här. Jag har läst ganska många sådana yttranden men noterar att han gör en god ansats när det gäller miljökonsekvensbeskrivningen.

Bloggar om

2 kommentarer:

Rolf Ström sa...

Tack för det du skrivit om min blogg Haningeprotest. Jag är nybörjare vad gäller bloggande, men jobbar enträget på att bli bättre.

Roligt är det du nämner om bidrag till demokratin och att fler aktivt kan delta i samhälldebatten men också i enskilda konkreta ärenden. Det skulle vara lika positivt om man fick se fler politiker krypa fram ur "hålorna" såsom nämnhus och liknande och delta i debatten i bloggvärlden. Men ingen vill väl frivilligt välja spel på bortaplan - borta bra (kanske) men hemma bäst.
// Din granne Rolf

Per Westberg sa...

Tänk om Sven Planck Wallpol hade bloggat.

När det gäller politiker tror jag visst att de ibland är beredda att ge sig ut i bloggosfären.

Kommunalråden Lennart Kalderén (moderat i Salem) och Paul Lindquist (moderat på Lidingö) kommenterade förra året ett blogginlägg som jag skrev där jag kritiserade dem för att lägga sig i polistaktiska överväganden och därmed överträda sina befogenheter i polisstyrelsen. Jag tycker att det var starkt av dem att svara även om de inte övertygade mig.

http://kyrkoordnaren.blogspot.com/2007/12/politik-pch-polis.html