2011-02-28

Bilförsäljare gör inget för att bli seriösa


Bild: En tysk bil från München som jag gärna skulle byta mot min nuvarande bil från Hisingen. Men en Ingolstadsbil av nyare datum är mindre intressant.

Jag har faktiskt aldrig hört någon tycka att bilförsäljare alltigenom känns ärliga. Detta verkar vara förhållandet oavsett om det gäller begagnade bilförsäljaren i garaget en trappa ned eller säljaren på det ansedda premiumbilsföretaget.

Fenomenet att bilkrängare alltid misstänkliggöres är lite egendomligt i dessa tider när man utvärderar allt och talar om kundanpassning. Man måste helt enkelt dra slutsatsen att den ärliga bilförsäljaren inte är ett vinnande koncept.

Men ibland tycker jag att bilförsäljaren gör bort sig totalt och man kan ifrågasätta om inte tekniken att nå nya kunder får motsatt effekt än vad man avsett.

För ett par år sedan köpte jag en ny bil hos en återförsäljare för bilföretaget med tillverkning på Hisingen. Säljaren var det inget fel på. Han var precis som alla bilkrängare och han lyckades sälja dyra bilen utan att egentligen kunna särskilt mycket om den. Det är ju ganska enkelt när köparen vet vad han eller hon vill ha.

Att man hade svårt att hålla levereranstiden kunde jag förstå men när jag sedan själv fick ringa upp försäljaren och berätta att man enligt min egna sökning på Internet hade bilen på leveransadressen sedan en vecka blev det lite pinsamt. Han hade inte ens koll på att företaget han representerade hade en sådan tjänst för kunderna.

Idag fick jag brev från honom där han skriver:
Vi har haft kontakt med varandra när jag arbetade på XX i Nacka och jag hoppas att du upplevt min service på ett positivt sätt. Nu har jag bytt arbetsgivare och även varumärke och hoppas att vi kan hålla kontakten
Om man nu bortser från att jag inte hade kontakt med honom när han jobbade i Nacka är det väldigt tveksamt och oseriöst att så öppet svika sin tidigare arbetsgivare och försöka sno kunderna. Att man vill skaffa nya kunder förstår jag men att skriva det öppet i ett brev är oseriöst och det känns inte riktigt ärligt att den nya arbetsgivaren uppmuntrar sådant här förfaringssätt.

Jag har inget emot tyska bilar men detta brev stärker inte känslan för bilen som tillverkas i Ingolstadt. Jag föredrar nog tyska bilen från Stuttgart eller München. Eller kanske till och med Wolfsburg.

Inga kommentarer: