2011-04-05

Inte bara Nigeriabrev

Jag lyssnade i morse på ett radioinslag i Danmarks Radio där Peter Schjøtt från Symantec förklarade att Facebook blivit yngelplats för hackarna.

Nu under kvällen har det dykt upp flera chatinviter från FB-vänner som vill att jag ska titta på en länkad bild av mig. Jag förmodar att en klick på länken innebär att jag laddar ned någon applikation som öppnar delar av mitt Facebookkonto med okända effekter som följd. Jag tror att detta bland annat kallats "likejacking".

För ett par timmar sedan fick jag en e-post från en bekant sänt från hennes hotmail. Som jag anran hackats. Hon är ganska säker på svenska så jag såg att det var ett något som var skumt. Om man tillägger att hon är en stabil socionom med bred internationell erfarenhet anar jag att hon inte skulle skriva detta budskap till mig:
Tyvärr kunde vi rånad i parken av hotellet där vi bodde, var alla kontanter och kreditkort stulna från oss men lyckligtvis för oss att vi fortfarande har våra pass med oss.
Frågan är dock vad hackern egentligen vill åstadkomma.

DR, Facebook er hackernes nye tilholdssted
Wikipedia om Likejacking

Bloggar om , , ,

1 kommentar:

Emil Vikström sa...

Det behöver inte vara så att du laddar ner något av att klicka på länken. Det kan även vara något av detta:

1. De samlar in uppgifter om vilka de kan lura. Genom att du klickar på länken registrerar de att du klickat och vet då var de ska sätta in artilleriet i framtiden.

2. Du kanske kommer till en nätfiskesida - en sida som ser ut som en seriös bank- eller betalningssida men som i själva verket blåser dig på uppgifter till din bank eller kreditkort.

3. Du kommer till en sida där du luras "gilla" något (under förevändningen att det krävs för att du ska få se bilden). Du kanske då "gillar" en Facebook-sida de driver, vilket även dina vänner ser. Denna sida kan sedan användas för att göra reklam, lura folk (se punkt 2 ovan) eller så säljs hela gruppen. Det finns en viss ekonomi i Facebook-sidor med många följare eftersom sidorna kan skicka ut just reklam.

Alternativ 1 och 3 är väl de mest troliga kandidaterna i just den här attacken.