2012-01-04

Den dåliga folkbildaren

Slarviga journalister är verkligen folkbildningens fiende nummer ett. Jag läser nu i flera tidningar att "Poliser misstänks för tjänstefel". Man refererar till Läkartidningen som idag berättar att det har inletts förundersökning avseende sex konkreta uppgifter som lämnats i en intervju av den för dråp friade narkosläkaren vid Astrid Lindgrens barnsjukhus. Chefsåklagare Håkan Roswall, vid Åklagarmyndighetens riksenhet för polismål, berättar att en förundersökning inletts men att han med hänsyn till förundersökningssekretessen inte kan säga mer.

Fast i media refereras detta som att poliser misstänks för brott.

Men nu är det så att man måste ta en sak i taget när det gäller brott, brottsmisstanke och lagföring. Att en förundersökning inleds följer av att ett brott misstänks ha begåtts och att det kräver vidare utredning. Att i det läget peka ut misstänkta vore givetvis fel av åklagaren eller polisen och det har man inte gjort. Under förundersökninge kan en misstanke om gärningsmän växa fram men där är åklagaren ännu inte. I alla fall inte i den utsträckning att han kan bekräfta det.

Det är synd att media drar för stora växla och sprider villfarelse hur en brottsutredning bedrivs.

Personligen gladde jag mig över den frikännandet av narkosläkaren. Min bild av barnanestesiläkare är otroligt positiv. De och annan personal på barnintensiven upplever jag som änglar.




Inga kommentarer: