2012-04-25

Jag väljer Taxi Stockholm

Svenskan har idag en artikel om Transportstyrelsen slopade krav att taxichaufförer i Stockholm ska ha lokalkännedom. Egendomligt tycker jag och lite skumt med chaufförer som förlitar sig på GPS.

I artikeln intervjuar man fem förare på Klarabergsviadukten. Två kommer från Taxi Stockholm och de är båda snyggt klädda liksom en droskförare från Taxikurir. En taxichaffis från 020 har kepa och skogshuggarkläder och en friåkare ser ut ungefär som jag.

Men Taxi Stockholms Peter Hävren, 51 år, kommer idag att behöva köpa Svenska Dagbladet för att inte bli utskrattad på jobbet. Honom har jag åkt med några gånger och han är en bra taxichaufför värd dricks. Men på webben drar Svenskan ner honom i gruppen desoirenterade taxichaufförer. Under den feta rubriken "Hittar du till Banergatan?" svarar Peter:
-Japp, man får tänka på att det är avstängt på Centralbron men sen fortsätter man mot Folkungagatan och Ersta sjukhus.
Det blir en nätt omväg på sex kilometer men färden till Östermalm kommer att bjuda på underbara vyer på Södermalm. Men tittar man noga ser man att Peter svara klockrent på frågan om han hittar till Per Anders Fogelströms terass. I den tryckta editionen av tidningen står det tydligt att man frågar på adressen Per Anders Fogelströms terass som nog i realiteteten är betydligt svårare än Banérgatan. En adress 020-killen inte verkar kunna eftersom han förlitar sig på GPS:en.

Själv har jag koll på Per Anders Fogelströms terass, den finaste pärlan i Stockholm,  eftersom jag minns var på Fjällgatan han bodde.

Jag väljer Taxi Stockholm. Oftast bästa garantin att chauffören kör som jag själv skulle göra, förarna som lär mig smitvägarna och bilarna som är fräschast.

Inga kommentarer: