2006-06-04

KG Hammar

Idag har KG Hammar haft sin sista gudstjänst som ärkebiskop. Han har under hela sin ämbetstid satt en stark prägel på vårt land och vår tid. Det ligger nära till hands att skriva under på statsministerns ord: - Det är en stor person som lägger ned sin stav. - Jag kommer att sakna honom väldigt, väldigt mycket, fortsätter Göran Persson.

Jag är övertygad om att alla partiledare kommer att stämma in i liknande omdömen.

Men jag kan inte låta bli att fundera på hur Svenska Dagbladets ledarredaktion kommer att kommentera att KG Hammar påbörjar en annan gärning. Än så länge är det tyst men jag funderar på att gå upp tidigt i morgon bitti och hämta tidningen i brevlådan (runt 03.00 brukar tidningsbudet vara här).

Svenska Dagbladet måste väl kommentera KG Hammar. Man har ju de senaste åren formligen jagat KG Hammar för hans ställningstaganden. Man har gjort det både i form av en snäv politisk argumentation och utifrån någon som jag vill beteckna som fromleri.

Jag önskar att den arge SvD-medarbetaren Göran Skytte hade en blogg för att se hur han tänker just idag när alla hyllar KG Hammar. Jag läser alltid Svenska Dagbladets ledare med minnet av den tid då en annan moderattidning (Norrköpings Tidningar) ofta kritiserade Svenska Dagbladets ledarsida. Då var det en tydlig kamp mellan den sociala värdekonservatismen och de ultraliberala krafter som ibland befolkat SvD:S ledarredaktion.

Kyrkans Tidnings KG Hammarbilaga
Svenska kyrkans pressmeddelande

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Svarten sa...

Hej, Per!

Det här är mitt första besök på din blogg, men det kommer definitivt att bli fler. Tja, för tillfället får det räcka med det enkla konstaterandet...

Hoppas helgen har varit hänryckande :-)

Per Westberg sa...

Hej Svarten
Välkommen tillbaka och hälsa gärna på mig om du ser mig i verkligheten.