2008-08-15

Bra JK

Justitiekanslern har, om jag förstår rätt, konstaterat att lagen inte medger att polisen undersöker positionering och hur en mobiltelefon använts när man genomför hemlig telefonavlyssning.

Så kan det vara ibland. Lagar blir inte riktigt som man tänkt sig och det är bra att Justitiekanslern kan konstatera detta i ett tillsynsärende.

Men det fixar sig. Det är bara att jobba lite övertid i Justitiedepartementet så ska nog riksdagen kunna klubba en reviderad lag inom kort. Nemas problemas.

Jag har inte lyckats hitta JK:s beslut men jag anar att media inte är helt stringenta när de refererar JK:s beslut.

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation
27 kap. rättegångsbalken (1942:740)

Aftonbladet, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, DN

4 kommentarer:

Anonym sa...

menar dem att mobilen kan endast spåras när jag pratar i tele?

När jag inte pratar i mobil och mobilen är påslagen, har dem rätt att spåra mig då?

Anonym sa...

GÄLLER DET ÄVEN GAMLA MOBILER UTAN GPS? KAN MAN SPÅRA DEM :s

Per Westberg sa...

Olander
Vi får hoppas att din telefon inte är utsatt för hemlig avlyssning. Då är ju risken stor för att du eller någon i din närhet är skäligen misstänkt för ett mycket allvarligt brott.

Anonym sa...

Ja, man kan spåra positionen av telefoner utan GPS också.