2008-08-10

När blev det 08?


Sannolikt var det 1963 som Stockholm fick 08 som riktnummer
Igår fick jag höra att Stockholm ska ha haft riktnummer 010 innan man bytte till 08.

En sökning på nätet bekräftar snart att Stockholm i samband med automatiseringen av telefonväxlarna faktiskt fick riktnummer 010 men att de småningom ändrades till 08.

Problemet är bara att det förekommer två trovärdiga uppgifter om när 08-konverteringen inträffade.

I SvD den 8 augusti säger förre tekniske direktören på Televerket Kurt Katzeff (då ingenjör på LM Ericsson):
På 1950-talet ville allt fler ha telefonnummer och för att kunna skapa längre nummer behövde riktnumret kortas från 010. Men tvåsiffriga nummer var det ont om – tills 08 plötsligt blev över vid en automatisering. Då föreslog jag det och 1963 infördes riktnumret.
Men i DN den 6 augusti anges året till 1953.

Nu återstår att lösa frågan slutligt. Var det 1953 eller 1963?

Själv vill jag tro att det var 1953 eftersom jag alltid trott mig vara en så kallad 08. Om året skulle vara 1963 kan jag alltså inte säga att jag är en genuin nollåtta. Jag är född nollettnolla. Fullständigt binär således.

Men just nu tyder mina efterforskningar på att det verkligen var 1963 Stockholm fick 08. I tidningen Tele nummer 4/1957 står det nämligen:
För Stockholms riktnummerområde har reserverats nr 08 att eventuellt tagas i bruk, då 7-siffriga abonnentnummer framdeles blir aktuella inom området.
Bloggar om

1 kommentar:

Anonym sa...

Och i början på 90-talet (?) blev alla 0752:or, 0751:or m.m. också 08:or vilket gjorde att det gamla skällsordet inte längre kunde användas av den bofasta skärgårdsbefolkningen gentemot tillfälliga sommargäster.