2008-08-08

Stadsteater med statsbidrag

Jag skrattar alltid när jag noterar att man blandar ihop orden "stad" och "stat". Någon stadsminister har vi aldrig haft men väl kommunministrar. I Grönköpings veckoblad figurerar dock hr stadsrådet Joel Eriksson (s).

Idag skriver SvD att 38 tjänster ska bort på Stockholms stadsteater. Bakgrunden till nedskärningarna är enligt SvD minskada stadsbidrag i kombination med ökade personalkostnader. Men givetivs är det minskade statsbidrag det är frågan om. På två års tid har staten dragit ner bidragen med 15 miljoner kronor. Stockholms stad har skjutit till 12 miljoner kronor.

För övrigt är det bra att facket och teaterledningen har en gemensam syn på hur den nya organisationen ska se ut. Men vd:n och teaterchefen Benny Fredriksson är en konsekvent chef. På frågan om det finns en ekonomisk gräns, när han inte längre kan stanna kvar som vd och teaterchef svarar han:
Jag skulle aldrig hota med att avgå, i stället hotar jag att stanna kvar.
Underbart svar tycker jag.
Så här ser Stadsteaterns offentliga bidrag ut.


Bloggar om

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skrivningen "stadsminister" verkar numera vara mer regel än undantag. Önskar att språkpolisen skulle koncentrera mera på detta än på det barnsliga alibikriget mot sär skrivning, som i de flesta fall bara beror på ovana vid ett nytt språk.

Anonym sa...

Kanske menade artikelförfattaren verkligen stadsbidrag - Stockholms stad är ju en stor investerare i kultur och inte minst Kulturhuset.

Per Westberg sa...

Anonym
Den tanken föresvävade mig också. Men enligt pressmeddelandet handlar det faktiskt om minskade statsbidrag det vill säga medel från Kulturrådet.

Stockholms stad har faktiskt ökat sin pekuniära insats. Eftersom Stadsteaern är ett bolag som till 100 procent ägs av Stockholms stad borde stadens bidrag formuleras som koncernbidrag.