2008-10-14

Förstaklassresenärer satsar på börsen


Jag har varit med om det förr. Tåget pajar. Denna gång stannar vi gång efter annan mellan Hallsberg och Skövde. Tågpersonalen kommer med upplysningar om anslutande tåg som justeras med rasande tempo. Stämningen på tåget blir ganska uppåt när tågpersonalen säger den ena tokigheten efter den andra.

Det slår mig att man lätt skulle kunna överträffa den klassiska serien "Pang i bygget - Fawlty Towel" genom att spela in det otroliga kaoset när vi slussar över till en efterföljande X2000 i Skövde. Att män ska resa sig och lämna plats existerar inte för affärsresenärer modell 2008.

Jag föreslår mina medresenärer i första klass att vi ska bilda ett handelsbolag och stoppa in alla fina slantar som faller ut genom SJ:s resegaranti. Sedan satsar vi på börsen och njuter vårt otium i en framtid då tåg går i tid.

Som gammal lokförare minns jag Säkerhetsordningens (SÄO) definition av tåg: Där stod:
Tåg går efter tidtabell.
Fan tro det. Men så var det faktiskt.

Nåväl 23:15 i Göteborg är också en bra tid och "bara" två timmar sent. Dessutom bor jag på hotell Europa och är nästan hemma när tåget stannar vid stoppbocken.

Bloggar om

4 kommentarer:

Carina Etander Rimborg sa...

Är du i Göteborg idag?

Det där med tågen har jag också upptäckt som har börjat åka tåg mer och mer. Det går inte att ha för snäva tidmarginaler (även om det är anslutningar som SJ själv föreslagit). Men till deras försvar får man säga att de gör allt för att resenärerna skall komma till sitt resemål till slut, med hjälp av bussar, taxi och anslutande tåg som väntar.

Anonym sa...

Hjälp! Får alldeles för verkliga flashbacks av försenade-tåg-till-Göteborg-historier. Gjorde lumpen i GBG i tio månader, och det hände alltför ofta att jag fann mig gående genom natten fram till en skraltig Fyran.

Magnus Persson sa...

"Tåg går efter tidtabell"

Men det stämmer ju alldeles precis! Har du varit med om ett SJ-tåg som varit före tidtabellen? :-)

Per Westberg sa...

Den var rätt kul.

Men sanningen är att godståg som ju också går efter tidtabell faktiskt får gå före tidtabell.