2008-10-18

Kus är ett könsord


DN använder idag en för mig ny förkortning på Karolinska sjukhuset - Kus - Karolinska universitetssjukhuset. Det är en helknäpp förkortning eftersom Kus är ett könsord på arabiska, danska och norska. Tacka vet jag SvD som om samma nyhet skriver den gamla hederliga förkortningen - KS. Ska man vara petimäter finns även Karolinska universitetssjukhuset på två orter nämligen i Solna och i Huddinge. Däremot är det inget tvivel om att Karolinska sjukhuset ligger i Solna. Man ska inte blanda ihop organisatoriska enheter och byggnader. Det är i alla fall tur att ambulansförarna inte gör det. Karolinska universitetssjukhuset har ju nämligen verksamheter på fem sjukhus i Stockholm förutom Huddinge och KS.

Jag fattar inte varför man ska byta Man ut gamla välkända förkortningar i någon slags ambition att höja känslan för varumärket. Tidigare har jag lärt mig säga UMAS om Allmänna sjukhuset i Malmö och i veckan körde jag en imponerandefaktor på ett 30 göteborgare när jag talade om SU - Sahlgrenska universitetssjukhuset. Men egentligen är väl SU - Sowiet Union.

Nej tacka vet jag den tid då man kom långt genom att snacka om Sabb, KS, Löwet, Serafen och SöS och Samariten.

8 kommentarer:

Per Hagwall sa...

Iaf när sammanslagningen var ny var det vanligt med patienter som kom till fel sjukhus, via buss eller taxi.

Förkortningen kus är som framgår av din länk inte ny, den infördes vid sammanslagningen 2005. Den användes då i mailadresser, vilket fick till effekt att mailen fastnade i skräppostfilter på vägen.
Bloggade om det redan för tre år sedan ;)

Per Westberg sa...

Aldrig kan man vara först. Men det var kul detta med spamfilter.

Calle Fridén sa...

Att det skulle betyda andra saker på exotiska språk tar jag med ro. Bilmodellen Honda Jazz heter som bekant Honda F*tta i stora delar av världen.
Däremot är det ynkligt att man inte har koll på att kus har en helt annan betydelse på nordiska grannspråk

matbir sa...

Ordet kus finns i svenskan i ordet kuse (häst) eller en saffrans bulle till Lusia och jul. Det finns som efternamn och förnamn
(69 st. på hitta.se) både som ett turkiskt namn och ett svenskt namn. Det finns Kusgårdar på flera ställen i vårt land. Det finns många föreningar m.m. som använder K U S som förkortning, bland annat Kristen ungdom i Skåne. En mode affär heter KUS. som Karolinska Universitets Sjukuset-S(Solna) eller -H(Hudding) betalade mång milijoner till för att få använda förkortningen K.U.S.
Så jag kan inte förstå ett slanguttryck från ett annat land
skulle hindra användadet av ordet kus, som förkortning för Karolinska
Universitets Sjukhuset. Det är ju bara larv.På nätet har jag inte kunnat hitta belägg för att KUS skulle vara ett köns ord på något annat språk.
Mats Birgersson

matbir sa...

Hitta på nätet att kos betyder fitta på farsi(persisik) och att
kuss utalas nog koss ev. betyder fitta på arabiska. Skullle det vara anledningen till att man drog
bort det bra och praktiska namnet KUS.Mats B

Anonym sa...

En stor portion av okunskap borde det stå i pannan på dig din stackare. Att påstå nånting sådant tamt i det du skriver är ju bara skrattretande, för du har väl säkert hittat det från någon sliten gammal humorblaska, alternativ är du en sådan som bestämt tror på allt du läser på wikipedia. Kus är ett gårdsnamn och härstammar från Dalarna där såväl många andra gårdsnamn kommer ifrån. Läs på lite mer innan du yttrar dig om sådant du inte vet ett dugg om. Hälsningar från Dalarna

Per Westberg sa...

Hej Anonym
En bra grej är att inte skriva något förrän man är nykter.Risken är ju stor att man annars upplevs som oförskämd.
Att Kus förekommer som gårdsnamn vet jag. Den mest berömde Kus är dock från Hälsingland. Kus Erik.
Kus är trots detta ett könsord. I svenskan har det funnits som adjektiv och stavats kusch. Det betydde kysk.

Att mitt blogginlägg sedan är skrivet med en bit ironi bjuder jag på. (källa SAOB)

matbir sa...

Hej Per. Du skriver i ditt senaste inlägg att kus stavat kusch är ett köns ord ocb betyder kysk. Enligt SAOB. Men är kysk ett könsord. Det betyder väll ungeför att man håller på sig sexuelt. hälsar Mats