2008-10-16

Rätt att dra in serveringstillstånd


Den 7 november 2007 skrev jag att jag hoppades att Tomas Brolin skulle få behålla serveringstillståndet på sin krog Undici belägen Sturegatan 22. Det vill säga i kvarter som jag sällan besöker. Jag fick viss sympati då krogägaren underförstått framställdes som att han var åtalad när det i själva verket var ett tillståndsärende i en förvaltningsdomstol.

Nu har jag läst Kammarrättens beslut och konstaterar att det är helt rätt. Det föreligger inte särskilda skäl att meddela varning när bolaget fyra år i rad bryter mot alkohollagstiftingen. Vid ett tillfälle har en polisman sett hur några gäster fått in en karaff med starksprit och därefter själv blandat sina drinkar. Sanslöst.

SvD, DN

9 kommentarer:

Anonym sa...

å nej, de fick blanda sina egna drinkar, så hemskt. kl ett på natten oxå, ännu farligare. Kön är om längst kl ett på undici, det är då man går ut, och då ska man inte ens på köpa helrör, just det, De kommer i karaffer för helrör är farligare än upphälld sprit och blanda själv är ju mycket farligare än att beställa in 10 drinkar, Suck för er sopor!

Anonym sa...

Vad är det som är sanslöst med att låta sina gäster blanda drinkar själva?

Per Westberg sa...

Det sanslösa ligger i att servitören lämnar bordet med ett helrör. Då missar krögaren kollen över sina gäster och det måste han eller hon enligt lagstiftningen.

Det är en ordningsregel, som tvärtemot vad många tror, inte är särskilt unikt i Europa.

Per Hagwall sa...

Ordningsfråga:
Kan du inte ta bort snapbilderna på kommentarslänkarna? De tillför inget där och är bara i vägen och tar tid.

Per Westberg sa...

Tack Per
Du har rätt. Jag följer dit förslag. Ska nu bara fundera hur jag fick dit dem. :)

/Per

Anonym sa...

Förlåt

Men jag fattar inte hur ni orkar bry er.

Ni har ingen som helst aning om vad som har hänt.
Det är lätt för er och samtala fram och tillbaks om vad ni tycker är det rätta.
Men då är frågan tror ni att en krog med nästan 30 anställda skulle riskera sitt tillstånd genom att servera ETT helrör efter klockan 01.00 när det är förbjudet, svaret på den frågan är NEJ.

Varför hör ni inte av er till restaurangen så kan ni få svar på era frågor istället för att spekulera om det här.

Mvh

Per Westberg sa...

Hej Anonym
Nu är det väl i och för sg bara jag som "bryr mig". Jag har läst Kammarrättens dom sida för sida och det måste nog anses vara en ganska säker källa till skillnad från partsintresset.

Och nej. Jag tror inte att en krog riskerar ett serveringstillstånd medvetet. Men har man en taskig organisation och arbetsledning kan det hända man felar ordentligt trots att man vill något annat.

Anonym sa...

Vad är sanslöst? Kan du vara objektiv?

Per Westberg sa...

Sanslöst är avsaknad av normalt medvetande till exempel när man sover. Om man serverar helrör efter ett och desutom lämnar flaskorna under tillsyn.

I detta fall tror jag inte att jag kan vara objektiv. Däremot är jag säker på att Kammarrätten är objektiv.