2006-07-23

Nej - De strandsatta är inga gnällspikar

Aftonbladets Johanne Hildebrandt faller idag in i kören av krönikörer och bloggare som anser att vissa strandsatta svenskar är gnällspikar. Hildebrand gör detta under temat "Var finns det egna krismedvetandet?" och hon återger två stycken TV-inslag. Dels en mamma med ett barn på armen som sa att de sköt och att de skulle dö. - Om så var fallet, varför sprang hon då omkring på stan i stället för att uppsöka en källare? frågar Johanne Hildebrand. Det andra exemplet är mamman som klagade över att fraktfartyget hon evakuerades med var för smutsigt och att det inte fanns mat.

Jag har också hört dessa så kallade "gnällspikar" men jag måste säga att jag förstår dem. Alla som befunnit sig i Libanon har varit i en väldigt utsatt situation. När man står där framför reportrarna förväntas man säga något. I den situationen är inte intervjuoffret den mest analytiske och logiska personen. Inte sällan har de befunnit sig i orolig väntan tillsammans med andra skärrade och de har triggat upp varandra.

Men jag har också hört många som är tacksamma över det svenska agerandet. Särskilt när man kommit hem.

Om det är några som är oansvariga så är det producenter och redaktörer som klipper eller publicerar denna typ av intervjuer. Sannolikheten att de intervjuade kommer att ångra sina uttalanden senare är ju ganska stor men de blir ihågkomna som gnällspikar. Johanne Hildebrandt gör ett misstag när hon inte inser att just hon, i egenskap av krigskorrespondent, har en professionell förmåga att hantera saker rätt i en kris. Alla människor har inte samma erfarenhet.

Det håller inte att säga till den som blivit bestulen på mobilen, mist en anhörig eller är olyckligt kär: - Det finns de som har det värre. Din egen kris i denna stund är oftast den värsta.

Mina tankar finns hos Libanons befolkning, Israeliska medborgare i norra Israel och palestinierna i Gaza. Jag glömmer inte heller andra oroshärdar i världen. Skamligt nog kan jag bara räkna upp ett fåtal och jag vet lite om vad som egentligen sker.

Linda Skugge håller med Johanne Hildebrand

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg. Håller med dig.

Anonym sa...

Media har en otrolig makt här, och kan styra bevakning precis som dom önskar. Ena dagen får man bara höra intervjuer där dom evakuerade gnäller och klagar. Nästa dag väljer dom att visa intervjuer där dom evakuerade tackar och hyllar UD. Det går att vinkla nyheter hur som helst.

Anonym sa...

Klokt inlägg. Jag var en av dem som skrattade åt gnällspikarna men inser nu att man får nog tänka på hur och varför människor reager som de gör ibland.

Anonym sa...

Mycket bra bloggpost Per! Du slår verkligen huvudet på spiken!